Siirry suoraan sisältöön

Liikuntakasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU12-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Lassi Pöyry

Vastuuopettaja

Lassi Pöyry

Ryhmät

  • YPMI24SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Tavoitteet

Osaat perustella liikunnan merkityksen yksilön kasvuun ja kehitykseen sekä yhteisöjen hyvinvointiin liittyvän tiedon pohjalta.
Osaat käyttää liikuntakasvatuksen menetelmiä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi.
Osaat suunnitella, organisoida, ohjata ja arvioida liikuntatilanteita valitussa toteutusympäristöissä.
Tunnistat nuorten liikuntakulttuurin ilmenemismuotoja ja saat kokemusta uusista liikuntalajeista.

Sisältö

Millaisten teoreettisten mallien kautta voit selittää erilaisten yksilöiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntasuhdetta?
Miten voit hyödyntää liikunnan ohjausmenetelmiä ja lajiympäristöjä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi?
Millaista osaamista liikunnan ohjaamisesta sinulla on ja miten hahmotat kehittymisen tarpeesi?
Millaisia suuntauksia nykyisessä liikuntakulttuurissa havaitset?

Opiskelumateriaali

Suomeksi
Opintojakson luentojen ja demojen materiaalit opettaja jakaa lähijaksolla.

Keskeinen teos:
Jaakkola, Liukkonen & Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä.
(Kirjasta voi hyödyntää myös vanhempaa painosta 2013.)
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.)Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä ja ohjaustehtävistä.
Työskentelytapoja ovat: Demonstraatio, Luento, Ohjatut harjoitukset, Raportin kirjoittaminen, Tenttiin lukeminen ja muu lukeminen.
Teorialuennoilla perehdytään erityisesti liikuntaan aktivoimiseen ja liikuntasuhteen rakentumiseen.
Käytännön toiminnallisilla demoilla liikutaan myös omien mahdollisuuksien mukaan jonkun verran itse.
Opintojaksolla hyödynnetään Mikkelin liikuntaympäristöjä, esimerkiksi Saimaa Stadiumia.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Juvenian YWIS-Youth Work in Schools hankkeen kanssa.
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat "Outdoor activities in Finnish winter landscape" työpajan kansainvälisille vieraille.
(Saimaanportin yhtenäiskoulu)

Tentit ja muut määräajat

Ma 10.3 - pe 14.3 aikavälillä osallistumme YWIS-hankkeen seminaarin toiminnallisten osuuksien järjestelyihin.
Ke 12.3 Talviliikunta-aktiviteettien ohjaus Saimaanportin koulun piha-alueella

Opintojakson tentti järjestetään opintojakson lopussa, huhtikuun kahden viimeisen viikon aikana.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Juvenian YWIS-Youth Work in Schools hankkeen kanssa.
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat "Outdoor activities in Finnish winter landscape" työpajan kansainvälisille vieraille.
(Saimaanportin yhtenäiskoulu)

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus 2 op
Haastattelutehtävä 1 op
Ohjauksellisen tehtävän suunnittelu ja toteutus 1 op
Tentti 1 op

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson koostuu seuraavista osioista:
- Lähiopetus, n. 50h
- Valitulle henkilölle toteutettu teorian ohjaama haastattelutehtävä (palautus vko 8 lopussa)
- Ohjaustehtävän toteutus hankeyhteistyössä vkolla 11.
- Tentti vkolla 17

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on mahdollisuuksien mukaan myös joitakin teoriaa avaavia toiminnallisia osuuksia.
Näihin jokainen osallistuu yksilöllisten mahdollisuuksiensa mukaan.
Liikunnallinen suorittaminen ei ole opintojaksolla arvioitava tekijä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot ryhmien ohjaamisesta.