Physical education (5 cr)
Code: YP00DU12-3015
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Lassi Pöyry
Teacher in charge
Lassi Pöyry
Groups
-
YPMI24SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You are able to justify the importance of physical exercise for individuals’ growth and development and for the wellbeing of communities.
You know the major theoretical framework of physical education and how to apply it to achieve social and ethical education objectives.
You are able to plan, organize, instruct and evaluate physical education sessions in different environments.
You recognize different manifestations of young people’s sports culture and gain experience in new kinds of sports.
Content
What theoretical models can be used to explain the variety of different individuals’ physical activity behavior and their relationship to physical activity overall?
How can you use physical education instruction methods and sport environments to achieve different educational objectives?
What kind of know-how do you have of physical education instruction, and how do you identify your development needs?
Opiskelumateriaali
Suomeksi
Opintojakson luentojen ja demojen materiaalit opettaja jakaa lähijaksolla.
Keskeinen teos:
Jaakkola, Liukkonen & Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä.
(Kirjasta voi hyödyntää myös vanhempaa painosta 2013.)
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.)Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä ja ohjaustehtävistä.
Työskentelytapoja ovat: Demonstraatio, Luento, Ohjatut harjoitukset, Raportin kirjoittaminen, Tenttiin lukeminen ja muu lukeminen.
Teorialuennoilla perehdytään erityisesti liikuntaan aktivoimiseen ja liikuntasuhteen rakentumiseen.
Käytännön toiminnallisilla demoilla liikutaan myös omien mahdollisuuksien mukaan jonkun verran itse.
Opintojaksolla hyödynnetään Mikkelin liikuntaympäristöjä, esimerkiksi Saimaa Stadiumia.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Juvenian YWIS-Youth Work in Schools hankkeen kanssa.
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat "Outdoor activities in Finnish winter landscape" työpajan kansainvälisille vieraille.
(Saimaanportin yhtenäiskoulu)
Tentit ja muut määräajat
Ma 10.3 - pe 14.3 aikavälillä osallistumme YWIS-hankkeen seminaarin toiminnallisten osuuksien järjestelyihin.
Ke 12.3 Talviliikunta-aktiviteettien ohjaus Saimaanportin koulun piha-alueella
Opintojakson tentti järjestetään opintojakson lopussa, huhtikuun kahden viimeisen viikon aikana.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Juvenian YWIS-Youth Work in Schools hankkeen kanssa.
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat "Outdoor activities in Finnish winter landscape" työpajan kansainvälisille vieraille.
(Saimaanportin yhtenäiskoulu)
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus 2 op
Haastattelutehtävä 1 op
Ohjauksellisen tehtävän suunnittelu ja toteutus 1 op
Tentti 1 op
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson koostuu seuraavista osioista:
- Lähiopetus, n. 50h
- Valitulle henkilölle toteutettu teorian ohjaama haastattelutehtävä (palautus vko 8 lopussa)
- Ohjaustehtävän toteutus hankeyhteistyössä vkolla 11.
- Tentti vkolla 17
Further information
Opintojaksolla on mahdollisuuksien mukaan myös joitakin teoriaa avaavia toiminnallisia osuuksia.
Näihin jokainen osallistuu yksilöllisten mahdollisuuksiensa mukaan.
Liikunnallinen suorittaminen ei ole opintojaksolla arvioitava tekijä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Qualifications
Basic skills in instructing a group.