Skip to main content

Research and development skills (5 cr)

Code: MO00DS25-3253

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 19.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 60

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Markus Hamunen
  • Katja Komonen

Teacher in charge

Katja Komonen

Groups

  • YPKV24KM
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
  • 14.01.2025 13:30 - 17:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3253
  • 11.02.2025 08:00 - 11:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3253
  • 11.03.2025 09:00 - 12:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3253
  • 07.04.2025 08:00 - 11:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3253

Objective

Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:

You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.

Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits

You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.

Content

Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:

What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?

Degree programme specific content, 3 ECTS credits

What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on käytössä Learn-alusta, jolta löytyy opintojakson tehtävissä tarvittava kirjallisuus. Lisäksi opintojakson opiskelumateriaalina toimii opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tutkimuskirjallisuus, jota opiskelija hakee itsenäisen tiedonhaun kautta.

Esimerkkejä opiskelijamateriaalista:

Alasuutari, P. 2012. Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä. Helsinki.
Nummenmaa, L., Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2014. Tilastollisten menetelmien perusteet. Sanomapro.
Pahkinen, E. 2012. Kyselytutkimuksen otantamenetelmät ja aineistoanalyysi. Jyväskylän yliopisto.
Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I: metodin valinta ja aineiston keruu. PS-kustannus. Jyväskylä.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. PS-kustannus.
Valli, R. 2015. Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS-kustannus. Jyväskylä
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi.
Åkerblad, L. & Seppänen-Järvelä, R. 2024. Monimenetelmällinen tutkimus. Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu seuraavasta kahdesta osasuorituksesta, jotka arvioidaan erikseen: Tutkimusosaaminen 4 op ja Tieteellinen viestintä 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

Tutkimusosaaminen, 4 op, vastuuopettaja Katja Komonen

Osallistut työjärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen ja ohjaukseen Kouvolan kampuksella sekä Teams-ympäristössä. Joka toinen kuukausi opetus on kampuksella, joka toinen kuukausi Teamsissa. Aikataulutettua kontaktiopetusta on yhteensä 32h. Kevätlukukaudella opetusta on 16 tuntia ja syyslukukaudella 16 tuntia.

Opetus sisältää luento-opetusta tutkimustyön teoreettisista ja metodisista lähtökohdista sekä niitä soveltavia, oman opinnäytetyön käynnistämistä ja tekemistä edistäviä yksilö- ja ryhmäharjoituksia. Kontaktiopetuksesta voi olla poissa enintään kahdeksan tuntia.

Tutkimusosaamisen osio sisältää yhden arvioitavan tehtävän, joka tehdään opinnäytetyön toteutustavan mukaisesti yksilö- tai paritehtävänä:

- Tehtävä 1. Oman opinnäytetyön tietoperusta, 8-10 sivua.

Tieteellinen viestintä, 1 op, vastuuopettaja

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kiinnittyy vahvasti opiskelijan omaan opinnäytetyöhön. Amk-opinnäytetyö on työelämälähtöinen, joten työelämäyhteistyö rakentuu opinnäytetyöhön liittyvän työelämätahon kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla laadittavien tehtävien palautusajat ovat:


Tehtävä 1. Oman opinnäytetyön tietoperusta, 8-10 sivua, palautus 10.10.2025.

Mikäli opiskelija ei palauta tehtäviä määräajassa opintojakso arvioidaan hylätyksi. Opintojakson uusintakerrat tutkimusosaamisen ja tieteellisen viestinnän tehtävien palauttamisen osalta ovat:

x.x. 2025
x.x. 2025.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta 32 tuntia on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 103 tuntia pari- tai ryhmätyönä työstettäviä tehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu neljän opintopisteen laajuiseen tutkimusosaamisen osuuteen ja yhden opintopisteen laajuiseen tieteellisen viestinnän osuuteen.

Tutkimusosaamisen osuus koostuu 32 tunnin kontaktiopetuksesta ja 76 tunnin itsenäisestä työskentelystä. Kontaktiopetus koostuu luennoista ja tuntiharjoitteista. Itsenäinen työskentely pitää sisällään seuraavat suoritukset:
- Oman opinnäytetyön tietoperusta, joka palautetaan 10.10.2025 (8-10 sivua)

Tieteellisen viestinnän osuus koostuu verkossa tehtävistä tehtävistä. Tehtäviä on 3 tai 4, ja ne ovat pienimuotoisia harjoitteita.

Further information

Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin käynnistymistä ja oman opinnäytetyön tekemistä. Opintojakso on siten tarpeen ajoittaa käynnistymään samaan aikaan Opinnäytetyön ideointi- ja suunnittelu-opintojakson kanssa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Tutkimusosaamisen osuus arvioidaan 1-5. Hyväksytty suorittaminen edellyttää
- oman opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen (noin 8-10 sivua) hyväksyttyä laatimista
- aktiivista osallstumista lähiopetukseen, max kahdeksan tuntia poissaoloja.

Tieteellisen viestinnän osasuoritus arvioidaan hyväksytty-hylätty.

Opintojakson kokonaisarvosana kirjautuu näkyviin vasta kun sekä tutkimusosaamisen että tieteellisen viestinnän osiot on suoritettu.