Siirry suoraan sisältöön

Dialoginen kohtaaminen kasvatus- ja ohjaustyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00FF85-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Sari Miettinen

Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät

  • YPMI25KV
    Yhteisöpedagogi, verkkototeutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
  • 20.01.2025 08:00 - 12:00, Dialoginen kohtaaminen kasvatus- ja ohjaustyössä YP00FF85-3001
  • 05.02.2025 17:00 - 19:00, Dialoginen kohtaaminen kasvatus- ja ohjaustyössä YP00FF85-3001
  • 10.02.2025 08:00 - 12:00, Dialoginen kohtaaminen kasvatus- ja ohjaustyössä YP00FF85-3001
  • 19.02.2025 17:00 - 19:00, Dialoginen kohtaaminen kasvatus- ja ohjaustyössä YP00FF85-3001
  • 10.03.2025 08:00 - 12:00, Dialoginen kohtaaminen kasvatus- ja ohjaustyössä YP00FF85-3001

Tavoitteet

Tunnet arvopohjan, jolle arvostava kohtaaminen perustuu.
Ymmärrät ammatillisen vuorovaikutuksen peruslähtökohtia.
Tunnistat aidon dialogin piirteitä.
Tunnistat erilaisten ihmisryhmien kohtaamisen erityispiirteitä.

Sisältö

Mistä tekijöistä ammatillinen vuorovaikutus rakentuu?
Mitä on arvostava kohtaaminen?
Miten dialogi eroaa tavallisesta keskustelusta?
Miten dialogia voidaan aikaansaada verkkovälitteisessä kohtaamisessa?
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää dialogisen kohtaamisen apuna?

Opiskelumateriaali

VARSTA, A. ; RAIVIO, A-M. & RUOTSALAINEN, T. (TOIM.) 2021 Kohtaatko ihmisiä uralla? Voimavaraistava ohjausote. Helsinki: Metropolia.

HÄKLI , J. ;KALLIO, K.P & KORKIAMÄKI, R. (TOIM.) Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.

SEIKKULA, J. 2023. Dialogi parantaa -mutta miksi?

KAikki opintojaksolla tarvittava materiaali löytyy verkkoalustalta.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena ja se sisältää aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opetus koostuu opettajan luennoista ja opiskelijoiden tekemistä harjoitteista oppimistiimeissä sekä itsenäisistä tehtävistä ja tentistä. Opintojaksolla käytetään myös mahdollisuuksien mukaan vierailijoita työelämästä.
Etäopetuskertojen lisäksi opiskelija voi osallistua vapaaehtoiseen oppimispajaan, jossa opettajan ohjauksessa käydään tarkemmin läpi opintojaksoon kuuluvia tehtäviä.
Opiskelussa hyödynnetään Learn-ympäristöä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Arvioitavat oppimistehtävät ilmoitetaan opintajakson alussa ja ne palautetaan sovitussa aikataulussa.
Opintojakson toteutus ajoittuu tammi-maaliskuulle 2025. Opintojakson lopulla suoritetaan yksilötentti verkossa. Opiskelija saa tehtävistä joko kirjallisen tai numeerisen palautteen.
Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisen tunnustamista opintojaksosta joko kokonaan tai osittain.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla pyritään hyödyntämään työelämävierailijoita.
Lisäksi opintojaksolla tehdään harjoitteita, jotka perustuvat työelämästä nousseisiin esimerkkeihin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan tehtäviä ja harjoitteita opintojakson eri vaiheissa. Opintojakson
päätteeksi tehdään verkkotentti.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja
aiemmasta osaamisesta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu yksilö ja ryhmätehtäviin sekä opintojakson lopussa pidettävään tehttiin. Sitoutuminen opintojakson tehtäviin vaikuttaa arvosanaan.