Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00FF86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Lassi Pöyry

Vastuuopettaja

Lassi Pöyry

Ryhmät

  • YPMI25KV
    Yhteisöpedagogi, verkkototeutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
  • 21.01.2025 09:15 - 16:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00FF86-3001
  • 03.02.2025 08:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00FF86-3001
  • 11.02.2025 08:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00FF86-3001
  • 13.02.2025 17:00 - 19:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00FF86-3001
  • 10.03.2025 13:00 - 15:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00FF86-3001

Tavoitteet

Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.

Sisältö

Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmän ohjauksessa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaalit välitetään Learn-alustan kautta.

Hyödyllistä kirjallisuutta esimerkiksi:

Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand.
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.

Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.

Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistuminen lähiopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena verkossa, oppimispajoina sekä käytännön toteutuksien osalta yhdessä oman työelämäkontaktin kanssa.
Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen opiskelijan tulee etsiä omalle ammatilliselle kehitykselleen sopiva työelämäkontakti omalta asuinpaikkakunnalta.

Opintojaksossa on kolme pääteemaa: yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen.

Opintojakson alkuvaiheessa keskitymme yhteisöllisyyteen ja ryhmädynamiikkaan.
Tämä toteutuu pääsääntöisesti luentojen ja itsenäisten tehtävien kautta.

Opintojakson loppuvaiheen teema on tavoitteellisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Tämä osio sisältää luentoa, sekä oman ohjauskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin yhdessö oman työelämäkontaktin kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö:
- Jokainen opiskelija etsii omalta asuinpaikkakunnalta työelämäkontaktin, jossa käytännön osallistuminen ja ohjaaminen on mahdollista.
- Esimerkiksi tämä paikka voi olla: nuorten kokoontumispaikka, koululuokka, koulun kerhotoiminta, järjestö/yhdistys, työpaja, toimintakeskus, seurakunta, kirjasto, monikulttuurikeskus, asuntola tai soveltuvin osin joku leiri tai tapahtuma.
- Mahdollisuuksien mukaan opiskelija voi hyödyntää omaa työyhteisöä tai itselle tuttua järjestöä,
- Erityisen tuen paikat (esim. lastensuojelu) soveltuvat tähän opintojen alkuvaiheen tehtävään vain, mikäli opiskelijalla on aiempaa kokemusta lastensuojelutyöstä.

- Hyväksytä etukäteen opettajalla työelämätaho ennen kuin sovit asiasta työelämäpaikan kanssa käytännössä.
- Ennen aloitusta opiskelijalla tulee olla esitettynä Xamkin koulutusjohtajalle rikostaustaote lasten ja nuorten kanssa työskentelyä varten.
- Työelämäpaikassa tulisi olla mahdollista päästä seuraamaan yhteisöllisyyden ja erilaisten ryhmädynaamisten ilmiöiden toteutumista.
- Tämän lisäksi opiskelija toteuttaa 2 ohjauskerran kokonaisuuden. Tällöin paikalla tulee olla palautetta varten ryhmän vastuullinen ohjaaja tai opettaja. Huomionarvoista on, että osallistujat eivät ole vakuutettuja Xamkin puolesta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Learn-alustalla itsenäisesti tehtävä tentti toteutetaan viikolla 5.
Yhteisön / ryhmän seuraamistehtävä tulee olla palautettuna: 16.2.2025.
Ryhmän ohjaamisen suunnittelu, toteutus ja arviointi niin, että arvioitavan tuotoksen viimeinen palautuspäivämäärä: 23.3.2025.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakson tehtävät voi suorittaa myös monikulttuurisessa ympäristössä tai kansainvälisessä järjestössä omalla asuinpaikkakunnalla.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetus verkossa + luentoihin liittyvät etä- ja ennakkotehtävät 1 op = n. 27 h.
Lisäksi itsenäistä työskentelyä tukevat Oppimispajat opiskelijan mahdollisuuksien mukaan.

Itsenäinen työskentely 4 op = n. 108 h
Sisältää:
- Tenttiin valmistautuminen ja tentti Learnissa 1 op = n. 27 h
- Itsenäisten tehtävien tekeminen työelämäkontaktia hyödyntäen (tiedonhankinta, lukeminen, toteutus, kirjoittaminen, oppimisen arviointi) 3 op = n. 81 h.

Yhteensä 135h.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Kontaktiopetus verkossa
2. Havainnointitehtävä
3. Tentti
4. Ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Oma työelämäkontakti kannattaa suunnitella niin, että samassa paikassa voisi halutessaan suorittaa loppukevään / kesän aikana Ohjausharjoittelun 5 op.

Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisen tunnustamista opintojaksosta joko kokonaan tai osittain.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään Xamkin opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.

Opintojakso muodostuu seuraavista osioista, joista kukin on arviointiin vaikuttava.
Pepin osasuoritukset:
Lähiopetus: hyväksytty - hylätty
Seuraamistehtävä: hyväksytty - hylätty
Tentti: 0 - 5
Ryhmänohjauksen suunnitelu, toteutus ja arviointi: 0-5