Skip to main content

Individual growth, development and education (5 cr)

Code: YP00FF84-3002

General information


Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
YPMI25SP
Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
Course
YP00FF84

Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 42 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 02.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 09.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 16.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 23.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 30.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 07.10.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 14.10.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Thu 30.10.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 04.11.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Thu 13.11.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Thu 13.11.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 18.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 25.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 02.12.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Tue 09.12.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3002
X221 Teorialuokka
Changes to reservations may be possible.

Objective

You are able to use the basic terminology related to individuals' growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
You demonstrate your familiarity with different parenting styles.
You understand the interaction between individuals and the environment, and the role of contexts of development in individuals' growth and development.

Content

What are the basic concepts related to individuals' growth and development?
How are the mechanisms of human psychological development structured?
What kind of styles are pedagogical practices divided into?
How are different contexts reflected in individuals' growth and development?
How is the interaction between individuals and the environment connected to individuals' growth and development?

Course material

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Muut opiskelumateriaalit löydät opintojakson Learn-alustalta.

Study forms and methods

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Opintojakson sisällöissä painotetaan yhteisöpedagogikoulutuksen lisämääreen (nuorisokasvatus ja nuorisotyö) mukaisesti nuoruuden elämänvaihetta psykologian viitekehyksessä. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä yksilön kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opiskelijan nopeuttaessa opintojaan opintojakso toteutetaan ensisijaisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa. Opintojakson itsenäinen suorittaminen tarkoittaa oppimistehtävän suorittamista sekä seuraavan teoksen tenttimistä:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.

RDI and work-related cooperation

Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.

Timing of exams and assignments

Lähiopetuksen päätteeksi on tentti luentomateriaalista.
Opintojen nopeuttajat tenttivät teoksen Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.

Student workload

5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 48 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Itsenäinen työskentely n. 85 t sisältää oppimistehtävän työstämisen sekä tenttiin valmentautumisen ja tentin suorittamisen.

Further information

Opintojakso koostuu seuraavista osakokonaisuuksista:
-Yksilön kasvun ja kehityksen peruskäsitteet
-Nuoruuden psykologisen kehityksen pääpiirteet
-Nuoruuden kehitystä kuvaavat teoriat
-Oppimistehtävä yksilön kasvusta ja kehityksestä
-Tentti opintojakson päätteeksi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Ensisijainen suoritustapa eli lähiopetusvaihtoehto edellyttää lähiopetukseen osallistumista ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksyttyä suorittamista (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava) sekä luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista. Arviointi 0-5.
Opintojen nopeuttajat:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava).
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Arviointi 0-5.

Go back to top of page