Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT51-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virve Jussila
- Hanna Lehtinen
Vastuuopettaja
Virve Jussila
Ryhmät
-
SOKT23KMSosionomi, monimuoto
-
SOMI23KMSosionomi, monimuoto
- 22.01.2025 16:30 - 18:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
- 23.01.2025 17:00 - 18:30, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
- 29.01.2025 17:00 - 18:30, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
- 19.02.2025 13:30 - 16:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
- 19.02.2025 16:30 - 19:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
- 20.02.2025 09:30 - 12:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
- 26.03.2025 13:30 - 16:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
- 27.03.2025 09:30 - 12:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3009
Tavoitteet
Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.
Sisältö
Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.
Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen osoitetaan ryhmäkeskusteluin Learn-alustalla, video- ja webinaariesitelmien sekä oppimispäiväkirjan avulla. Toteutuksella hyödynnetään Teams- ja/tai Zoom-verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita. Opintojaksolla järjestetään verkkoaloitusinfo, verkkoluentoja sekä webinaareja, joiden ajankohdat löytyvät Pepistä. Osallistuminen aloitusinfoon ja verkkoluennoille on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Opiskelijan edellytetään osallistuvan yhteen webinaariin. Tarkemmat ohjeet verkkoistuntoihin annetaan kurssin alkaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana. Tehtäväkohtaiset uusintakerrat järjestetään opintojakson toteutuksen aikana. Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät tulee siis suorittaa toteutuksen aikana annettujen tehtäväkohtaisten määräaikojen puitteissa.
Jokainen opintojakson osasuoritus on mahdollista palauttaa kahdesti: Tehtävän palauttamatta jättäminen tarkoittaa hylättyä suoritusta kyseisellä palautuskerralla, jonka jälkeen toinen palautusajankohta on automaattisesti käytettävissä. Mikäli opintojakso jää näiden palautusmahdollisuuksien jälkeen kesken, opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle toteutukselle, kun opintojakso seuraavan kerran toteutetaan.
Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op = n. 135 tuntia) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä (1 op), jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.
Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin (1 op) perehdytään laatimalla esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla webinaariin, jossa oman esityksen pitämisen lisäksi kuullaan osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.
Varhaisen tuen menetelmiin (1 op) perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.
Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän (2 op) avulla.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.
Perehdy ennen kurssin alkua Teams/Zoom-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osa osasuorituksista arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty ja osa arvioidaan numeerisesti. Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioitavien tehtävien opintopistemäärään suhteutetun keskiarvon perusteella.
Osasuoritukset tulee palauttaa Learn-alustalla ilmoitettuihin määräaikoihin mennessä. Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.
Esitietovaatimukset
Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit