Skip to main content

Customer-oriented productisation (5 cr)

Code: MR00FD73-3001

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 26.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
Tiina Tuovinen
Sini Laukkanen
Teacher in charge
Sini Laukkanen
Groups
MRAMI25KV
Tourism and hospitality, online studies
Course
MR00FD73

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 03.09.2025 time 17:00 - 18:00
(1 h 0 min)
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen MR00FD73-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Wed 10.09.2025 time 17:00 - 18:00
(1 h 0 min)
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen MR00FD73-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Thu 18.09.2025 time 17:00 - 18:00
(1 h 0 min)
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen MR00FD73-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Thu 09.10.2025 time 17:00 - 18:00
(1 h 0 min)
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen MR00FD73-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Changes to reservations may be possible.

Objective

You can find out the needs of different customer groups of hospitality business.
You identify different steps of productisation and the requirements of legislation for tourism and food products.
You can produce services according to the concepts of productisation in a sustainable way.
You use the methods of service design as part of productisation.
You can use storytelling and experientiality as part of products.
You can network with professionals and companies of different fields.

Content

Which are the key concepts of customer-oriented productisation?
What is the process of customer-oriented productisation like?
What kind of legislative requirements does productisation involve in the field of tourism and food products?
What does customer segmentation mean?
How to use the key concepts and methods of service design when producing customer-oriented services?
How to use storytelling and experientiality when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process.

Course material

Opintojaksolla on Learn-ympäristöön linkitetyt materiaalit.

Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)

Study forms and methods

Opintojakso käynnistyy verkossa aloitustapaamisella. Lisäksi on kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista. Luennot tallennetaan ja ne on myöhemmin katsottavissa Learn-ympäristössä. Opintojaksolla on lisäksi vapaaehtoinen ohjaustunti tuotteistamistehtävää varten. Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena. Yksilötehtävänä elämyksellisen ja vastuullisesti tuotetun matkailutuotteen analysointi sekä perehtyminen lakiteemaan. Pari- tai ryhmätyönä tarinallistettu tuotteistamistehtävä ennalta määritellylle toimeksiantajayritykselle tai opiskelijan itse valitsemalle yritykselle/omalle matkailu- ja ravitsemisalan työpaikalle.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä pari- tai ryhmätyönä (3 op).

Timing of exams and assignments

Kaikki arvioitavat tehtävät tulee olla tehtynä opintojakson aikana. Learn-ympäristössä on suosituspäivät palautuksille. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

International cooperation

Opiskelija voi halutessaan tehdä tuotteistamistehtävän kansainväliseen yritykseen.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa 27 opiskelijan työtä eli 135 tuntia. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Course part description

Opintojakson teemoina ovat:
Elämyksellisen ja vastuullisen matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi, lainsäädäntö sekä palvelumuotoilu.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan kokonaisuudessaan asteikolla 1-5. Toteutuksen osat arvioidaan seuraavasti: matkailutuotteen analysointi (1-5), käsitekartta laki-teemasta (hyväksytty/hylätty) ja tuotteistamistehtävä (1-5). Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja Xamkin arviointikriteereihin.

Osaamistavoitteet:

Osaat selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
Tunnistat tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset matkailu- ja ruokatuotteissa.
Osaat ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
Osaat käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
Osaat soveltaa tarinallistamista ja elämyksellisyyttä osana tuotteistamista.
Osaat verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.

Go back to top of page