Siirry suoraan sisältöön

Virtuaaliset ja pelilliset menetelmät perehdyttämiseen palveluliiketoiminnassa (2 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EV55-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 02.11.2025

Ajoitus

21.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
  • Matkailu- ja ravitsemisalan koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Laura Pulkkinen

Vastuuopettaja

Laura Pulkkinen

Ryhmät

  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • VV2025-2026
    Valinnaiset opinnot 2025-2026

Tavoitteet

Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.

Sisältö

Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali

Opiskelumateriaali

Opettajan koostama sähköinen materiaali Learn-oppimisympäristössä.
Lisäksi opiskelijan tulee etsiä itsenäisesti eri tietolähteitä opiskeltavaan aiheeseen liittyen.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkototeutuksena ja itsenäisesti.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson eri teemat ja hyväksyttyyn suoritukseen vaadittavat tehtävät
1. Virtuaalinen perehdyttäminen
- Osiossa suoritettava tentti ja virtuaalinen tehtävä.
2. Pelillisyys perehdyttämisessä
- Osion suorituksena on oma suunnitelma virtuaalisesta perehdyttämisestä.

Opiskelijan työmäärä

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä tällä opintojaksolla on 54 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso on jaettu kahteen teemaan
• Virtuaalinen perehdyttäminen (1 op)
• Pelillisyys perehdyttämisessä (1 op)

Voit edetä opintojaksolla oman aikataulusi mukaisesti. Opintojaksolla ei ole ryhmätöitä eikä aikaan sidottuja luentoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Palvelualalla sesonki- ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.

Tämä opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa. Toteutuksella on varattu 20 paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.