Digital business models and business systems (5 cr)
Code: AV00EQ22-3003
General information
Timing
21.01.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Open University of Applied Sciences
Teachers
- Hanna Ukkola
Teacher in charge
Hanna Ukkola
Objective
Olet selvillä erilaisista digitaalisista liiketoimintamalleista ja liiketoimintajärjestelmistä.
Osoitat perehtyneisyyttä digitaalisten liiketoimintamallien ja liiketoimintajärjestelmien suunnittelun periaatteisiin.
Osaat hyödyntää dataan perustuvia digitaalisia tietolähteitä liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Content
Mitä tarkoittavat digitaaliset liiketoimintamallit ja liiketoimintajärjestelmät?
Mitkä ovat jatkuvan digitaalisen liiketoiminnan edellytykset ja mahdollisuudet?
Miten suunnittelet yrityksen liiketoimintamalleja ja liiketoimintajärjestelmiä?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali on koottu Learn- oppimisympäristöön.
Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavia teemaan liittyviä kirjoja.
Kirjojen hankkiminen ei ole opintojakson suorittamisen osalta pakollista, mutta suositeltavaa.
Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli.
Koponen, J. 2019. Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit: kuinka muodonmuutos tehdään.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan kokonaan aikaan ja paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti työskennellen, eikä siihen sisälly ryhmätöitä tai läsnäoloa vaativaa osallistumista. Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä.
Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly TKI/ työelämäyhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon kuuluu laajempi oppimistehtävä (3 op), joka tehdään yksilötyönä. Oppimistehtävän tarkempi sisältö sekä ohjeet palautukseen löydät opintojakson Learn- ympäristöstä.
Opintojaksoon sisältyy myös erilaisia keskustelutehtäviä (2 op) opintojakson teemoihin liittyvistä aihepiireistä. Keskustelut suoritetaan Learn- ympäristössä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso rakentuu seuraavista teemoista:
1. Digitaalinen liiketoiminta
2. Liiketoimintamallit
3. Liiketoimintajärjestelmät
4. Alustatalous
5. Data ja mahdollisuudet
6. Älä unohda asiakasta
Further information
Opintojakso avautuu Learn- alustalla 21.1.2025.
Opiskelija saa ilmoittautumisen yhteydessä linkin, jonka avulla opintojaksolle kirjautuminen suoritetaan.
Opintojakso sisältyy Xamk Pulsen tarjontaan.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintoihin sisältyy laajempi oppimistehtävä, jonka arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana. Opintojakson pakolliset keskustelutehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuina. Opintojakson arviointikriteerit löydät Learn- ympäristöstä.
Further information
Digitaalinen liiketoiminta on läsnä meidän jokaisen arjessa. Sen avulla on mahdollisuus kehittää palveluita ja se tarjoaa monia uusia ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseen. Ilman digitaalista liiketoimintaa ja liiketoimintajärjestelmiä moni tämän päivän arkinen asia jäisi hoitamatta. Opintojakso johdattaa sinut digitaalisten liiketoimintamallien ja liiketoimintajärjestelmien pariin. Opintojaksolla käsitellään teemoja, jotka syventävät osaamistasi aihepiirien parista. Isona teemana opintojaksolla esiin nousee myös data ja sen hyödyntäminen liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä, asiakasnäkökulmaa unohtamatta. Opintojakso antaa sinulle työkaluja suunnitteluun ja kehittämiseen, sekä herättää pohdittavaksi ajatuksen, mitä kaikkea digitaalinen liiketoiminta meille mahdollistaa.