Pollutants in indoor air and health impacts. (5 cr)
Code: YT00DI40-3015
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Groups
-
YTMI24KPEnvironmental Technology, full-time studies
- 13.01.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 15.01.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 20.01.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 22.01.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 27.01.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 29.01.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 03.02.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 05.02.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 10.02.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 12.02.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 13.02.2025 09:15 - 11:45, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 17.02.2025 10:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015: Tentti
- 05.03.2025 09:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 12.03.2025 09:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 19.03.2025 09:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 26.03.2025 09:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 09.04.2025 09:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
- 16.04.2025 09:00 - 11:30, Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset YT00DI40-3015
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
1. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-4 §, 8-10 § (hiilidioksidin osalta), 14-19 § ja 20 §.
2. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja luvusta 2 alaluvut 2.4, 2.5 ja 2.6 hiilidioksidia käsittelevät osat sekä osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
3. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 3: Tutkimuksen toteutus (ei alalukuja 3.3., 3.4. ja 3.8) ja luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä ja opintojaksoon kuuluu myös mittausharjoituksia kampuksella. Läsnäolo mittaus- ja laboratorioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi. Pakollisia mittaus- ja laboratorioharjoituksia on kolme kertaa ja niistä yksi ajoittuu ennen viikoa 9 ja kaksi viikon 9 jälkeen. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kaksi verkkotenttiä tehdään kampuksella omalla tietokoneella.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien ennakko- ja oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu teoriatunneista ja lisäksi tehdään mittaus- ja laboratorioharjoituksia pienryhmissä.
Opettajan ohjausta saatavilla ensisijaisesti lähituntien yhteydessä ja Learn-alustan keskustelualueen kautta ja tarvittaessa sähköpostitse.
Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja (henkilökohtainen ja ryhmäpalaute). Lisäksi hyödynnetään myös vertaispalautteen antoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuksien mukaan pyritään tekemään mittaus- ja laboratorioharjoituksia mahdollisimman aidoissa ympäristöissä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat oppimistehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset (osallistunut läsnäoloa edellyttäviin mittaus- ja laboratorioharjoituksiin).
Opintojaksolla on neljä oppimistehtävää (kaksi verkkotenttiä ja kaksi kirjoitustehtävää). Eri oppimistehtävillä on eri palautuspäivämäärät ja osa tulee olla tehtynä jo reilusti ennen opintojakson päättymistä. Tarkemmat päivämäärät ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 43 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 92 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää neljän oppimistehtävän tekemistä hyväksytyllä arvosanalla tai muutoin hyväksytyllä suorituksella. Lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista mittaus- ja laboratorioharjoituksiin.