Rakennustekniikan kemia (5op)
Toteutuksen tunnus: RA00FB22-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 03.02.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
La 14.02.2026 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
C2006
Monitoimiopetustila (79)
|
Ti 03.03.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
La 28.03.2026 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
C2006
Monitoimiopetustila (79)
|
Ti 07.04.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Pe 17.04.2026 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
C2006
Monitoimiopetustila (79)
|
Ti 05.05.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Pe 22.05.2026 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Rakennustekniikan kemia RA00FB22-3002 |
C2006
Monitoimiopetustila (79)
|
Tavoitteet
Ymmärrät aineen rakenteen atomitasolta lähtien ja jaksollisen järjestelmän antaman tiedon.
Osaat laatia reaktioyhtälön ja hyödyntää sitä laskuissa.
Ymmärrät käsitteet pitoisuus, happo, emäs ja pH sekä osaat soveltaa niitä yksinkertaisissa laskuissa.
Osaat huomioida työpaikalla kemiallisen työturvallisuuden.
Ymmärrät rakennustekniikan ammattialan kemiaa, mm. betonin reaktioita, sähkökemiallisen jännitesarjan ja osaat soveltaa tietojasi metallien korroosioreaktioihin
Sisältö
Mistä atomi koostuu, miten atomin rakenne vaikuttaa sen reagoimiseen, mitä tietoa jaksollinen järjestelmä antaa?
Mitä tietoa reaktioyhtälöstä saadaan, miten sitä voidaan hyödyntää?
Miten pitoisuuksia ja pH-arvoja voidaan laskea?
Miten huomioidaan kemiallinen työturvallisuus?
Betonin reaktiot ja miten eri kemikaalit vaikuttavat betonin kestävyyteen?
Arviointi
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti
c. suoriutua sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista
d. perustella toimintaansa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. huolehtia tiimi toiminnasta viemällä keskusteluja ja tehtäviä eteenpäin positiivisesti
f. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita tilanteen mukaan
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Toteutus sisältää lähiopetuskertoja Kotkan kampuksella ja lisäksi aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä.
• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää yhden yksilö/ryhmätehtävän.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole TKI ja työelämäyhteistyötä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittan harjoitustehtävän ja suorittanut tentin.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää harjoitustehtävän ja tentin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.