Johtamisen mallit ja työyhteisön toiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00FG57-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 20.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
- Vastuuopettaja
- Tuija Silfer-Karppanen
- Ryhmät
-
MRAMI25SMMatkailu- ja ravitsemisala, monimuoto
- Opintojakso
- MR00FG57
Tavoitteet
Osaat johtaa itseäsi, kehittää johtajuuttasi ja valmiuksiasi työyhteisön vastuullisena toimijana.
Tunnet johtamisen teorioita ja tyylisuuntia sekä osaat arvioida niiden soveltuvuutta oman alasi johtamis- ja esihenkilötyöhön.
Ymmärrät vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä ja osaat toimia haasteellisissa työyhteisötilanteissa.
Osaat analysoida ja kehittää työyhteisön toimintaa ratkaisukeskeisesti ja tuloksellisesti.
Osaat toimia johtamisroolissa esihenkilöille tyypillisissä tilanteissa.
Sisältö
Miten johdat itseäsi ja osaat toimia vastuullisena työyhteisön jäsenenä?
Miten tunnistat erilaisia rooleja, käyttäytymismalleja ja ilmiöitä työyhteisössä?
Miten osaat viestiä ja toimia vastuullisena työyhteisön jäsenenä ja johtaa sitä?
Miten sovellat erilaisia johtamisen toimintamalleja erilaisissa organisaatioissa?
Miten osaat viestiä ja toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti?
Miten kehität työyhteisön toimintaa tavoitteellisesti?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d .toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Suomeksi
Opintojakson tietoperusta on koottu Learniin teemoittain välilehdille. Jokaiselta välilehdeltä löytyy kyseiseen teemaan liittyvää tutkimus- ja teoriatietoa sekä useista myös opettajan kokoamat tiivistelmät ja erilaisia luentovideoita.
Opintojaksolla voit hyödyntää seuraavaa kirjallisuutta:
- Erkson, Thomas (2021); Kehnot pomot ympärilläni. Miksi hyvä johtaminen on niin vaikeaa?
- Habe, Marjatta (2017); Erilaisten ihmisten johtaminen.
- Järvinen, Pekka (2016); Onnistu esimiehenä.
- Järvinen, Pekka (2018); Ammatillinen käyttäytyminen: Tie onnistumiseen.
- Järvinen, Pekka (2020);Miten johtaa ihmistä. 102 ohjetta esimiehelle.
- Järvinen, Pekka (2008); Menestyvän työyhteisön pelisäännöt
- Kehusmaa, Kirsti (2023); Merkitykselliset tavoitteet ja mittarit työyhteisön johtamiseen.
- Mönkkönen, Kaarina; Roos, Satu (2024); Työyhteisötaidot digiajassa.
- Pyyhtiä, T. (2023); RESET – työkulttuuri ja huono johtaminen.
- Sydänmaalakka, Pentti (2017); Älykäs itsensä johtaminen.
- Sydänmaalakka, Pentti (2024); Innostu, innosta, innovoi: Näkökulmia älykkääseen johtamiseen.
- Virolainen, Harri; Virolainen, Ilkka (2016): Mielen voima työssä.
- Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit | Ellibs Library
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää 4 lähiopetuskertaa (4 x 4-6 h) Mikkelin kampuksella ja lisäksi aikaan sitomatonta työskentelyä verkkoympäristössä. Opettajan ohjausta on saatavilla lähiopetuksen yhteydessä ja tarvittaessa etäyhteyden kautta myös lähiopetuskertojen välissä. Lähiopetus edellyttää pääsääntöisesti osallistumista ja läsnäoloa lukujärjestyksen mukaisesti. Poissaolot tulee korvata erikseen.
Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää 3 yksilötehtävää, joista yhden voi toteuttaa vaihtoehtoisesti pari- tai ryhmätehtävänä. Tarkempi kuvaus opintojaksosta kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla toteutetaan työelämä- ja esihenkilötaitoihin liittyviä käytännönläheisiä harjoituksia simulaatiotilanteina työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on 3 erilaista itsenäisesti / ryhmässä toteutettavaa teemoihin liittyvää tehtävää, jotka arvioidaan AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikon mukaisesti. Tenttiä ei ole.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät tulee olla tehtyinä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin johtamisen toimintamalleihin ja teorioihin ja sovelletaan niiden käyttöä erilaisiin organiaatioihin ja tilanteisiin. Lisäksi perehdytään itsensä johtamiseen ja erilaisiin rooleihin, käyttäytymismalleihin ja ilmiöhin työyhteisösisä.
Opintojakso painottuu työyhteisötaitojen ja työyhteisöjen johtamisen kehittämiseen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Osa tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Vähintään yksi tehtävä arvioidaan numeraalisesti T1-K5.
Arviointikriteerit käydään läpi opintojen aloitusinfossa.