Puolustava kyberturvallisuus (5op)
Toteutuksen tunnus: KT00FD67-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Kyberturvallisuuden koulutus (ylempi amk)
- Opettajat
- Vesa Kankare
- Jarkko Hänninen
- Vastuuopettaja
- Vesa Kankare
- Ryhmät
-
KTKT25SVYKyberturvallisuus, ylempi amk
- Opintojakso
- KT00FD67
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 15.01.2026 klo 16:30 - 20:00 (3 t 30 min) |
Puolustava kyberturvallisuus KT00FD67-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 29.01.2026 klo 16:30 - 20:00 (3 t 30 min) |
Puolustava kyberturvallisuus KT00FD67-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 12.02.2026 klo 16:30 - 20:00 (3 t 30 min) |
Puolustava kyberturvallisuus KT00FD67-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 05.03.2026 klo 16:30 - 20:00 (3 t 30 min) |
Puolustava kyberturvallisuus KT00FD67-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 19.03.2026 klo 16:30 - 20:00 (3 t 30 min) |
Puolustava kyberturvallisuus KT00FD67-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 02.04.2026 klo 16:30 - 20:00 (3 t 30 min) |
Puolustava kyberturvallisuus KT00FD67-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 16.04.2026 klo 16:30 - 20:00 (3 t 30 min) |
Puolustava kyberturvallisuus KT00FD67-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat kuvata menetelmiä kyberhyökkäysten havaitsemiseksi ja niihin reagoimiseksi.
Tiedät kuinka tunnistaa ja ehdottaa ratkaisuja näkyvyyteen ja havaitsemiseen.
Tunnet ehkäisevän kyberturvallisuuden konsepteja teknologioiden, taktiikoiden ja menettelyihin liittyen.
Tiedät kuinka määrittää erilaisia toimintatapoja reagoida ja toipua kyberturvallisuuden tapahtumista.
Sisältö
Minkälaisia menetelmiä löytyy kyberhyökkäysten havaitsemiseksi sekä niihin reagoimiseksi?
Miten tunnistaa sekä ehdottaa ratkaisuja näkyvyyden ja havaitsemisen mahdollistamiseksi?
Miten ehkäisevien teknologioiden, taktiikoiden ja menetelmien konsepteja voidaan hyödyntää kyberturvallisuudessa?
Miten kyberturvallisuustapahtumiin voidaan reagoida ja miten niistä voi toipua?
Arviointi
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa.
d. vastata toiminnoista ja kehittää niitä itsenäisesti.
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
Opiskelumateriaali
Luentomateriaali, online-lähteet, laboratorioharjoitukset
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso suoritetaan pääsääntöisesti osallistumalla lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen, jolloin opiskelu etenee ryhmän aikataulun mukaisesti ja itsenäisesti tehtävien harjoitustehtävien tahdissa. Lähiopetustunneilla käydään aiheen teoriaa ja tehdään harjoituksia yhdessä. Opiskelijalla on myös mahdollisuus suorittaa kurssi nopeutettuna opiskelemalla itsenäisesti ja tekemällä tehtäviä omaan tahtiin. Kurssi on myös opiskeltavissa itsenäisesti esimerkiksi työn ohella. Itsenäisestä opiskelusta on suositeltavaa keskustella vastuuopettajan kanssa kurssin alkaessa. Kurssi on etäopiskelua verkon välityksellä ja se sisältää laajan ryhmätyötehtävän.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla tehtävät harjoitteet perustuvat työelämän käytännön ratkaisuihin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tehdään pisteytettäviä harjoitustehtäviä kunkin aiheen päätteeksi. Kaikki vaaditut tehtävät on suoritettava kurssin aikataulun määräaikaan mennessä. Uusintasuoritukset sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Vaaditun osaamistason saavuttaminen edellyttää arvioilta noin 135 tunnin työskentelyä mistä n. neljäsosa on kontaktiopetusta ja loppuosa itsenäistä opiskelua, ryhmätöitä, harjoituskokeita ja etälaboratorioharjoitteita.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu harjoitustehtäviin