Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmoinnin jatkokurssi (5op)

Toteutuksen tunnus: IT00FD49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliteknologian koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Degree Programme in Information Technology
Opettajat
Anton Yrjönen
Vastuuopettaja
Anton Yrjönen
Ryhmät
POKT25SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
IT00FD49

Toteutukselle Ohjelmoinnin jatkokurssi IT00FD49-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Saavutat syvemmän osaamistason ohjelmoinnista verrattuna edeltävään Ohjelmointi -opintojaksoon. Opit dynaamisen muistinvarauksen käytön eri menetelmin ja erot staattiseen. Opit mitä ovat luokat ja oliot ja harjaannut käyttämään niitä erilaisissa tilanteissa. Osaat muodostaa luokkahierarkioita perinnän avulla ja opit kuormittamaan operaattoreita. Osaat muodostaa luokkia ja luokan funktioita myös sellaisille luokille, joissa käytetään dynaamista muistinvarausta. Osaat luoda ja käyttää templateja ja pystyt tulkitsemaan template-kirjaston määrityksiä.

Sisältö

Kuinka virhetilanteita käsitellään? Miten luodaan luokkahierkia? Mitä tarkoitetaan polymorfismilla? Miten dynaamisesti varattujen datajäsenten olemassaolo vaikuttaa luokan funktioihin? Mitä ovat virtuaalifunktiot? Entä abstraktit luokat? Mitä tarkoittaa operaattorikuormitus? Mitä ovat friend-funktiot? Mitä ovat funktio-templatet, entä luokka-templatet?

Arviointi

Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.

etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.

hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan kurssin Learn-sivustolla ja tarvittaessa kurssin mahdollisella Teams-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Viikkoperusteinen oppimispolku:
Osallistut opetukseen ja ohjaukseen ennalta sovitun aikataulun mukaisesti. Opintosi etenevät ryhmätapaamisten ja itsenäisten oppimistehtävien aikataulujen mukaan.

Nopeutettu oppimispolku:
Osallistumistapa tulee sopia ennen kurssin alkamista. Mikäli työskentelet yrityksessä, organisaatiossa tai yliopiston tarjoamassa projektissa, voit suorittaa kurssin tai opintojakson työpaikallasi tai projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tässä tapauksessa olet yhteydessä kurssin opettajaan kurssin alussa ja sovit kehittämistehtävästä työpaikkaasi tai projektiisi liittyen. Oppiminen edellyttää, että tutustut työssäsi kurssilla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoreettisesti että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssin tehtävät on mahdollista soveltuvilta osin suorittaa työtehtäviin tai omaan tuotteeseen liittyvinä ohjelmointi/sovelluskehitystehtävinä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutussuunnitelman mukaisessa aikataulussa, johon mennessä opsikelija palauttaa vaaditut tehtävät, suorittaa mahdolliset tentit sekä on täyttänyt muut kurssin suoritusvaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kv-yhteistyö ilmoitetaan kurssin Learn-alustalla ja mahdollisessa Teams-ryhmässä tarpeen mukaan.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135h, josta noin 55h luentoja ja ryhmätöitä opettajan ohjeiden mukaan. Noin 80 h on kotitehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät, tentit ja osallistuminen lähiopetukseen.

Siirry alkuun