Ohjelmoinnin jatkokurssi (5op)
Toteutuksen tunnus: IT00FD49-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Peliteknologian koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
- Degree Programme in Information Technology
- Opettajat
- Anton Yrjönen
- Vastuuopettaja
- Anton Yrjönen
- Ryhmät
-
POKT25SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- Opintojakso
- IT00FD49
Toteutukselle Ohjelmoinnin jatkokurssi IT00FD49-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Saavutat syvemmän osaamistason ohjelmoinnista verrattuna edeltävään Ohjelmointi -opintojaksoon. Opit dynaamisen muistinvarauksen käytön eri menetelmin ja erot staattiseen. Opit mitä ovat luokat ja oliot ja harjaannut käyttämään niitä erilaisissa tilanteissa. Osaat muodostaa luokkahierarkioita perinnän avulla ja opit kuormittamaan operaattoreita. Osaat muodostaa luokkia ja luokan funktioita myös sellaisille luokille, joissa käytetään dynaamista muistinvarausta. Osaat luoda ja käyttää templateja ja pystyt tulkitsemaan template-kirjaston määrityksiä.
Sisältö
Kuinka virhetilanteita käsitellään? Miten luodaan luokkahierkia? Mitä tarkoitetaan polymorfismilla? Miten dynaamisesti varattujen datajäsenten olemassaolo vaikuttaa luokan funktioihin? Mitä ovat virtuaalifunktiot? Entä abstraktit luokat? Mitä tarkoittaa operaattorikuormitus? Mitä ovat friend-funktiot? Mitä ovat funktio-templatet, entä luokka-templatet?
Arviointi
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan kurssin Learn-sivustolla ja tarvittaessa kurssin mahdollisella Teams-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Viikkoperusteinen oppimispolku:
Osallistut opetukseen ja ohjaukseen ennalta sovitun aikataulun mukaisesti. Opintosi etenevät ryhmätapaamisten ja itsenäisten oppimistehtävien aikataulujen mukaan.
Nopeutettu oppimispolku:
Osallistumistapa tulee sopia ennen kurssin alkamista. Mikäli työskentelet yrityksessä, organisaatiossa tai yliopiston tarjoamassa projektissa, voit suorittaa kurssin tai opintojakson työpaikallasi tai projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tässä tapauksessa olet yhteydessä kurssin opettajaan kurssin alussa ja sovit kehittämistehtävästä työpaikkaasi tai projektiisi liittyen. Oppiminen edellyttää, että tutustut työssäsi kurssilla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoreettisesti että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssin tehtävät on mahdollista soveltuvilta osin suorittaa työtehtäviin tai omaan tuotteeseen liittyvinä ohjelmointi/sovelluskehitystehtävinä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutussuunnitelman mukaisessa aikataulussa, johon mennessä opsikelija palauttaa vaaditut tehtävät, suorittaa mahdolliset tentit sekä on täyttänyt muut kurssin suoritusvaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kv-yhteistyö ilmoitetaan kurssin Learn-alustalla ja mahdollisessa Teams-ryhmässä tarpeen mukaan.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135h, josta noin 55h luentoja ja ryhmätöitä opettajan ohjeiden mukaan. Noin 80 h on kotitehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät, tentit ja osallistuminen lähiopetukseen.