Siirry suoraan sisältöön

Pelimatematiikka ja -fysiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: PT00FE30-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2026 - 19.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliteknologian koulutus
Opettajat
Tiina Kettunen
Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
GTKT25KP
Game technologies, full-time studies
Opintojakso
PT00FE30

Toteutukselle Pelimatematiikka ja -fysiikka PT00FE30-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Ymmärrät tietokonelaskennan tuomat reunaehdot ja tarkkuusrajoitteet.
Osaat vektori- ja matriisilaskennan perusteet sekä erilaiset muunnokset 3D-koordiaatistossa.
Ymmärrät, miten kappaleiden painopisteitä lasketaan ja miten massaominaisuudet vaikuttavat pelien fysiikkalaskentaan
Osaat mallintaa diskreettiaikaisia mekaniikan tilanteita ohjelmallisesti
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen törmäysten havaitsemisen ja ratkaisualgoritmin.

Sisältö

Kuinka lukuja esitetään ja miten pyöristysvirheet vaikuttavat tietokonelaskennassa?
Miten vektoreja, matriiseja ja quaternioneja hyödynnetään peliohjelmoinnissa? Kuinka tehdään ja esitetään translaatio, skaalaus ja rotaatio 3D-avaruudessa?
Miten trigonometriaa voidaan soveltaa peleissä erilaisiin ongelmiin?
Kuinka fysiikan perusilmiöitä mallinnetaan peleissä? Miten erityisesti kinematiikka, voimat ja kinetiikka toimivat simulaatioissa?
Miten törmäyksiä havaitaan ja ratkaistaan?

Arviointi

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun