Pelimatematiikka ja -fysiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: PT00FE30-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.04.2026 - 19.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.08.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Peliteknologian koulutus
- Opettajat
- Tiina Kettunen
- Teemu Saarelainen
- Vastuuopettaja
- Teemu Saarelainen
- Ryhmät
-
GTKT25KPGame technologies, full-time studies
- Opintojakso
- PT00FE30
Toteutukselle Pelimatematiikka ja -fysiikka PT00FE30-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Ymmärrät tietokonelaskennan tuomat reunaehdot ja tarkkuusrajoitteet.
Osaat vektori- ja matriisilaskennan perusteet sekä erilaiset muunnokset 3D-koordiaatistossa.
Ymmärrät, miten kappaleiden painopisteitä lasketaan ja miten massaominaisuudet vaikuttavat pelien fysiikkalaskentaan
Osaat mallintaa diskreettiaikaisia mekaniikan tilanteita ohjelmallisesti
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen törmäysten havaitsemisen ja ratkaisualgoritmin.
Sisältö
Kuinka lukuja esitetään ja miten pyöristysvirheet vaikuttavat tietokonelaskennassa?
Miten vektoreja, matriiseja ja quaternioneja hyödynnetään peliohjelmoinnissa? Kuinka tehdään ja esitetään translaatio, skaalaus ja rotaatio 3D-avaruudessa?
Miten trigonometriaa voidaan soveltaa peleissä erilaisiin ongelmiin?
Kuinka fysiikan perusilmiöitä mallinnetaan peleissä? Miten erityisesti kinematiikka, voimat ja kinetiikka toimivat simulaatioissa?
Miten törmäyksiä havaitaan ja ratkaistaan?
Arviointi
Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Arviointiasteikko
1-5