Siirry suoraan sisältöön

Grafiikan ja mallinnuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00FD91-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.01.2025 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Peliteknologian koulutus
  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Pekka Vilpponen

Vastuuopettaja

Pekka Vilpponen

Ryhmät

  • GTKT25KP
    Game technologies, full-time studies
  • 14.01.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 21.01.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 28.01.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 04.02.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 11.02.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 18.02.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 04.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 11.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 18.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 25.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 01.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 08.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 15.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 22.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
  • 29.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002

Tavoitteet

Sinä ymmärrät pelin grafiikalle asetetut nykyajan vaatimukset.
Sinä osaat tuoda peliin graafisia objekteja kuten 3D-malleja ja -animaatioita sekä käyttää niitä.
Sinä olet tutustunut peligrafiikan tekemiseen liittyviin työkaluihin ja hallitsee niiden perusteet.
Sinä osaat käyttää tekstuureja ja animaatioita 3D-malleissa.

Sisältö

Miten mallinnetaan 3D-objekteja moderneilla mallinnustyökaluilla?
Miten hyödynnetään tehtyjä kuvia ja 3D-malleja peleissä ja sovelluksissa?
Mitä ovat normaalit, tekstuurit ja UV-unwrappus 3D-mallinnuksessa?
Kuinka riggaus ja skinnaus liittyvät 3D-mallien käyttöön?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.