Grafiikan ja mallinnuksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00FD91-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Peliteknologian koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
-
GTKT25KPGame technologies, full-time studies
- 14.01.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 21.01.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 28.01.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 04.02.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 11.02.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 18.02.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 04.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 11.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 18.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 25.03.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 01.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 08.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 15.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 22.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
- 29.04.2025 12:45 - 16:30, Introduction to graphics and modeling PO00FD91-3002
Tavoitteet
Sinä ymmärrät pelin grafiikalle asetetut nykyajan vaatimukset.
Sinä osaat tuoda peliin graafisia objekteja kuten 3D-malleja ja -animaatioita sekä käyttää niitä.
Sinä olet tutustunut peligrafiikan tekemiseen liittyviin työkaluihin ja hallitsee niiden perusteet.
Sinä osaat käyttää tekstuureja ja animaatioita 3D-malleissa.
Sisältö
Miten mallinnetaan 3D-objekteja moderneilla mallinnustyökaluilla?
Miten hyödynnetään tehtyjä kuvia ja 3D-malleja peleissä ja sovelluksissa?
Mitä ovat normaalit, tekstuurit ja UV-unwrappus 3D-mallinnuksessa?
Kuinka riggaus ja skinnaus liittyvät 3D-mallien käyttöön?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.