Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3264

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

24.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Anni Issakainen
  • Riitta Riikonen
  • Heljä Uusitalo

Ryhmät

  • SHMI23SVM
    Sairaanhoitaja, verkkopainotteinen monimuotototeutus
  • 28.03.2025 10:15 - 11:45, Orientaatio: Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3264
  • 04.04.2025 10:30 - 12:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3264
  • 09.04.2025 10:30 - 12:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3264
  • 15.04.2025 08:30 - 10:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3264
  • 17.04.2025 08:30 - 10:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3264
  • 22.04.2025 08:30 - 10:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3264
  • 28.04.2025 14:30 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3264

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimus hoitotieteessä. Saatavilla e-kirjana.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali

Opinnäytetyö 15 op

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso sisältää verkkotehtävi ja webinaareja

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä työelämäyhteistyötä

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien ja tenttien palautuksista on erilliset aikataulut ja ne ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Halutessasi voit tehtävissä tarkastella oman opinnäytetyösi aihetta. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien ja tenttien perusteella.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä. Hyödynnämme opintojaksolla kansainvälisiä tutkimuksia ja artikkeleja

Opiskelijan työmäärä

5op = 135h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

1 op tiedonhankinta ja raportointi
1 op yleinen osio
1 op laadullinen tutkimus
1 op määrällinen tutkimus
1 op kehittämismenetelmät
Tiedonhankinta ja raportointi -osio sisältää kaksi testiä sekä kirjallisuuskatsauksen. Yleisessä osiossa on perusteet kvalitatiiviseen eli laadulliseen ja kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen sekä kehittämisprosessiin. Näistä kaikista on tehty interaktiivisia videoita Learniin. Webinaarit käsittelevät oman tieteen alan tutkimusta ja tutkimusmenetelmiä oman opinnäytetyösi näkökulmasta (laadullinen, määrällinen ja kehittämistutkimus).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tehtäviä, joista osa arvioidaan hyv-hyl ja osa 0-5. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa. Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti. Koko opintojakso arvioidaan numeraalisesti