Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyshoitotyö terveyden edistämisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: MIE0EI20-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 01.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Mielenterveyshoitotyön koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Anita Näslindh-Ylispangar
  • 03.02.2025 09:00 - 15:30, Verkko: Mielenterveyshoitotyö terveyden edistämisen tukena MIE0EI20-3005
  • 04.02.2025 09:00 - 15:30, Verkko: Mielenterveyshoitotyö terveyden edistämisen tukena MIE0EI20-3005
  • 03.03.2025 09:00 - 15:30, Verkko: Mielenterveyshoitotyö terveyden edistämisen tukena MIE0EI20-3005
  • 04.03.2025 09:00 - 15:30, Mielenterveyshoitotyö terveyden edistämisen tukena MIE0EI20-3005

Tavoitteet

- Tiedät mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- Tunnistat prevention ja promootion
- Sovellat näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- Tunnistat mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- Ymmärrät osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- Ymmärrät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)

Sisältö

- Mitkä ovat mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat?
- Mitä ovat preventio ja promootio?
- Mitkä ovat ja miten sovellat näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä?
- Millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy mielenterveyden edistämiseen?
- Mitkä ovat stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön?
- Mikä ovat osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle?
- Mikä on varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle?
- Miten hyödynnät varhaisen puuttumisen toimintamalleja työssäsi? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Metropolian Yamk:n kanssa verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaan. 3.2-4.2.2025 klo 9-15.30 teoriaopinnot etänä Teamsin kautta, Opetus jatkuu 3.3-4.3.2025 etätyöskentelynä klo 9-15.30. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä ja edellytämme aktiivista osallistumista.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opinnoista vastaa Xamk.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia ja asiantuntijoita.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. / Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen.