Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Karoliina Rötkö

Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät

  • SOMI24KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollinen materiaali, joka on saatavissa kirjastosta e-kirjana: Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali

Yksilölliset oppimisväylät

Toteutus sisältää neljä lukujärjestykseen kiinnitettyä lähiopetuskertaa, joista kaksi verkossa tapahtuvaa lähiopetusta ja kaksi Mikkelin kampuksella.
Lähitapaamisten välillä opiskelijat tekevät niihin liittyviä ennakkotehtäviä.
Opintojakso sisältää yksilötehtäviä sekä pienryhmätehtävän.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Kontaktiopetus ja niihin kiinnittyvät tehtävät 3op ja Oppimispäiväkirja 2 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi tehtäviä on mahdollista integroida ohjeistetusti omaan työhön soveltuen, jos henkilö työskentelee erityiskasvatuksen parissa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon liittyy oppimispäiväkirja 2 op, joka arvioidaan asteikolla 0-5.
Tehtävien palautuspäivämäärät ilmoitetaan opintojakson alussa ja ne ajoittuvat viikkojen 4-15 välille. Oppimispäiväkirjan palautus viikolla 17.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan opetukseen voidaan sisällyttää kv vierailijan osuus.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 9 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollisia lähteitä ( ks. opintojakson materiaalit)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla määräaikaan mennessä.
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 3 op arvioidaan asteikolla hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Oppimispäiväkirja 2 op arvioidaan 0-5.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen