Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Karoliina Rötkö
- Vastuuopettaja
- Karoliina Rötkö
- Ryhmät
-
SOMI24KMSosionomi, monimuoto
- Opintojakso
- SO00DT48
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 13:45 (1 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3018 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 18.02.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3018 |
D127
Teorialuokka
|
Ti 11.03.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3018 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 08.04.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3018 |
D207-D208
Byod-/teorialuokka (Cisco-labra syksy -25-)
|
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollinen materiaali, joka on saatavissa kirjastosta e-kirjana: Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää neljä lukujärjestykseen kiinnitettyä lähiopetuskertaa, joista kaksi verkossa tapahtuvaa lähiopetusta ja kaksi Mikkelin kampuksella.
Lähitapaamisten välillä opiskelijat tekevät niihin liittyviä ennakkotehtäviä.
Opintojakso sisältää yksilötehtäviä sekä pienryhmätehtävän.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Kontaktiopetus ja niihin kiinnittyvät tehtävät 3op ja Oppimispäiväkirja 2 op.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi tehtäviä on mahdollista integroida ohjeistetusti omaan työhön soveltuen, jos henkilö työskentelee erityiskasvatuksen parissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon liittyy oppimispäiväkirja 2 op.
Tehtävien palautuspäivämäärät ilmoitetaan opintojakson alussa ja ne ajoittuvat viikkojen 4-15 välille. Oppimispäiväkirjan palautus viikolla 17.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan opetukseen voidaan sisällyttää kv vierailijan osuus.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 9 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollisia lähteitä ( ks. opintojakson materiaalit)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla määräaikaan mennessä.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen