Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
SOMI24KM
Sosionomi, monimuoto
Opintojakso
SO00DT48

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 13:45
(1 t 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3018
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 18.02.2025 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3018
D127 Teorialuokka
Ti 11.03.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3018
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 08.04.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3018
D207-D208 Byod-/teorialuokka (Cisco-labra syksy -25-)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollinen materiaali, joka on saatavissa kirjastosta e-kirjana: Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää neljä lukujärjestykseen kiinnitettyä lähiopetuskertaa, joista kaksi verkossa tapahtuvaa lähiopetusta ja kaksi Mikkelin kampuksella.
Lähitapaamisten välillä opiskelijat tekevät niihin liittyviä ennakkotehtäviä.
Opintojakso sisältää yksilötehtäviä sekä pienryhmätehtävän.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Kontaktiopetus ja niihin kiinnittyvät tehtävät 3op ja Oppimispäiväkirja 2 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi tehtäviä on mahdollista integroida ohjeistetusti omaan työhön soveltuen, jos henkilö työskentelee erityiskasvatuksen parissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksoon liittyy oppimispäiväkirja 2 op.
Tehtävien palautuspäivämäärät ilmoitetaan opintojakson alussa ja ne ajoittuvat viikkojen 4-15 välille. Oppimispäiväkirjan palautus viikolla 17.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan opetukseen voidaan sisällyttää kv vierailijan osuus.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 9 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollisia lähteitä ( ks. opintojakson materiaalit)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla määräaikaan mennessä.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Siirry alkuun