Skip to main content

Promotion of carer identity and exercise (5 cr)

Code: GE00CO62-3008

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Degree Programme in Elderly Care

Teachers

  • Riitta Tenkanen-Salmela

Teacher in charge

Riitta Tenkanen-Salmela

Groups

  • GEKV23SM
    Elderly care, part-time studies
  • 14.01.2025 14:45 - 16:45, Omaishoitajuuden tukeminen ja liikunta GE00CO62-3008
  • 26.05.2025 13:45 - 16:45, Omaishoitajuuden tukeminen ja liikunta GE00CO62-3008

Objective

You know the background factors of informal care by a family member.

You know the criteria for the granting of informal care support.

You understand what informal care is from the perspective of the family.

You know the organization, support and counseling methods of informal care.

You can utilize exercise methods in various situations and environments of informal care.

You get practice in exercise counseling.

Content

What is informal care or care by a family member?

How can the wellbeing of a family carer be supported?

What in the process of informal care support and how does it vary between cities?

What is the National Development Programme for Informal Care?

What kind of exercise programs can be planned and implemented in supporting informal care?

Opiskelumateriaali

Oheiskirjallisuutta harjoittelun ja tehtävien tueksi:
Kaakkuriniemi, Kalliomaa, Puha, Korte, Mattila, Mikkola, Palosaari, Uusitalo 2014: Omaishoitajan käsikirja. United Press Global.
Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma
https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-4022-2
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70270/URN_ISBN_978-952-00-3483-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kehusmaa Sari 2014. Hoidon menoja hillitsemässä: heikkokuntoisten kotona asuvien ikäihmisten palvelujen käyttö, omaishoito ja kuntoutus. Väitöskirja. Kelan tutkimusosasto 2014.
Karhula M., 2015. Omaisen ja läheisen näkemykset roolistaan palveluverkostossa. (Ed)., In: A: Tutkimuksia ja raportteja - Research Reports 99, Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Tikkanen Ulla 2016. Omaishoidon arki. Tutkimus hoivan sidoksista. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Saukkonen S., Karhula M., Steffansson M., Kettunen A., 2018. Omaishoitoperheen tuen tarpeen arviointi: Omaishoidon alkuarviointiprosessissa pilotoidut mittarit. In: Xamk Kehittää 54, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Niemi Suvi 2019. Palvelut ikääntyneen omaishoitoperheen hyvinvoinnin tukena. Ylempi AMK-opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Harjoittelu suoritetaan ohjatusti harjoittelupaikassa, yhteensä 135 h.
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, työskentelyaika 35 tuntia/viikossa. Harjoitteluun sisältyy alkuinfo, tehtävät harjoittelun aikana (ennakkotehtävä ja täydentävä jatkotehtävä) sekä pakollinen reflektio.
Liikunnan osuus: Liikuntatehtävä harjoittelun aikana (Liikuntaneuvonta omaishoitajuuden tukemisen välineenä).

Harjoittelun voi suorittaa joko kokonaan
a) hyvinvointialueen omaishoitajuus -työn puitteissa, sikäli kun se toivotulla hyvinvointialueella mahdollistuu TAI
b) yhdistäen edellinen mahdolliseen omaishoitajuuden tukemiseen liittyvään toimintaan omaishoitoyhdistyksessä tai vastaavassa omaishoitajuuden tukeen liittyvässä paikassa

Pelkästään yhdistyksessä harjoittelua ei voi suorittaa, koska yhdistyksissä ei tehdä viranomaispäätöksiä, ja tämän päätösprosessin haltuunotto on tässä harjoittelussa yhtenä tavoitteena. Eli jos suunnittelet harjoittelua yhdistyksessä, yhdistä siihen hyvinvointialueen asiakasohjaajan tms.kanssa harjoittelu ja tutustuminen viranhaltijapäätösprosessiin ikääntyneiden omaishoidon palveluista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Ei tässä mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Harjoittelun voi suorittaa omassa työssä, mikäli harjoittelun tavoitteet täyttyvät työtehtävien ja toimintaympäristön osalta (omaishoito). Tehtävät ja liikuntatehtävä ovat yhtenä osana työssä suoritettavaa harjoittelua. Reflektioon osallistuminen pakollista.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Alkuinfo lukujärjestyksen mukaisesti, harjoittelu lukujärjestykseen sijoittuvana aikana tai yksilöllisen aikataulun mukaan, loppureflektio lukujärjestyksen mukaisesti.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5op = 135 h opiskelijan työtä
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, 35h/vk (105h), lisäksi alkuinfo, reflektio ja harjoittelun tehtävät yht. 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Harjoittelun tavoitteena:
Tunnet omaishoitoa määrittävät taustatekijät
Tunnet omaishoidon tuen myöntämisen perusteet.
Tunnet omaishoitajuuden perheen ja läheisten sekä palvelujen näkökulmasta.
Osaat omaishoidon organisoinnin, tukemisen ja ohjauksen.
Osaat hyödyntää liikunnan työmenetelmiä omaishoidon tukemisen eri toimintaympäristöissä.
Harjaannut liikuntaneuvonnan toteuttamisessa.

Further information

Lisätietoja harjoittelun ohjaavalta opettajalta:
riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi puh 044 7028 413

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritettu harjoittelu, tehtävät ja reflektio. Arviointi hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Qualifications

Ethical principles 5 ECTS credits
Legislation and service system 5 ECTS credits
Promotion of performance in aging and exercise 5 ECTS credits
Early services in elderly care and exercise 5 ECTS credits