Skip to main content

Service design and business development (5 cr)

Code: LT00EB12-3006

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Business
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Business Management
Teachers
Heli Juntunen
Teacher in charge
Heli Juntunen
Groups
LTMI23SVB
Business Management, online studies
LTMI23SVA
Business Management, online studies
LTMI23SM
Business Management, part-time studies
Course
LT00EB12

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 2 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 02.09.2025 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Thu 09.10.2025 time 15:00 - 15:30
(0 h 30 min)
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Thu 06.11.2025 time 15:00 - 15:30
(0 h 30 min)
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Changes to reservations may be possible.

Objective

You can develop current and new services in an interactive and user-driven way and take into account the possibilities of digitalization of services.
You can utilise the methods of service design and productisation.
You can choose and apply interactive development methods and models in practice.
You can work as a development team member.

Content

How is the service offering evaluated, renewed and developed in the digital operational and competitive environment?
How can customer experiences be considered as a basis of service development?
How are services developed in a user-driven and interactive way?
What are the basic concepts, goals and methods of service design?
How does the service design process advance?
What does the productisation of services mean?

Course material

Tuulaniemi. Palvelumuotoilu. Talentum 2011.

Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent 2019

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kolme verkkotapamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Verkkotapaamiset toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissa.

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa tehtävistä on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä, jos niin haluaa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä

Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.

Mikäli opiskelija on tehnyt markkinointiin liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.

RDI and work-related cooperation

Opintojakson oppimistehtäviä sovelletaan työelämään

Timing of exams and assignments

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että oppimis-/kehttämistehtäviä.

Opintojakson 1. osio: Johdanto palvelumuotoiluun 1.9. - 28.9.2025
Opintojakson 2. osio; Palvelumuotoilun prosessi 29.9. - 26.10.2025
Opintojakson 3. osio: Palvelujen konseptointi 27.10. - 30.11.2025

Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.

Student workload

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta. Työmäärä koostuu työjärjestyksen mukaisista Teams -tapaamisista ja itsenäisestä opiskelusta.

5 op = 135 h

Course part description

Opintojakson 1. osio, johdanto palvelumuotoiluun:
Tavoitteena on ymmärtää, mitä palvelumuotoilu on ja mitkä ovat sen perusperiaatteet sekä asiakaslähtöisyyden merkitys.

Opintojakso 2. osio, palvelumuotoilun prosessi:
Tavoitteena on syventää osaamista palvelumuotoilun prosessista ja sen alkuvaiheessa käytettävistä menetelmistä, jotka auttavat ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja kokemuksia.

Opintojakso 3. osio, palvelujen konseptointi:
Tavoitteena on edetä palvelumuotoilun prosessin loppuvaiheeseen ja kehittää uusia tai parannettuja palveluja palvelumallin avulla.

Further information

Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat siirtyvät automaattisesti Learn-alustalle opintojakson alkaessa.

Opettaja: Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,

Go back to top of page