Service design and business development (5 cr)
Code: LT00EB12-3006
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Business
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Management
- Teachers
- Heli Juntunen
- Teacher in charge
- Heli Juntunen
- Groups
-
LTMI23SVBBusiness Management, online studies
-
LTMI23SVABusiness Management, online studies
-
LTMI23SMBusiness Management, part-time studies
- Course
- LT00EB12
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 2 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 16:00 - 17:00 (1 h 0 min) |
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Thu 09.10.2025 time 15:00 - 15:30 (0 h 30 min) |
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Thu 06.11.2025 time 15:00 - 15:30 (0 h 30 min) |
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Objective
You can develop current and new services in an interactive and user-driven way and take into account the possibilities of digitalization of services.
You can utilise the methods of service design and productisation.
You can choose and apply interactive development methods and models in practice.
You can work as a development team member.
Content
How is the service offering evaluated, renewed and developed in the digital operational and competitive environment?
How can customer experiences be considered as a basis of service development?
How are services developed in a user-driven and interactive way?
What are the basic concepts, goals and methods of service design?
How does the service design process advance?
What does the productisation of services mean?
Course material
Tuulaniemi. Palvelumuotoilu. Talentum 2011.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent 2019
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Study forms and methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kolme verkkotapamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Verkkotapaamiset toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissa.
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa tehtävistä on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä, jos niin haluaa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä
Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.
Mikäli opiskelija on tehnyt markkinointiin liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.
RDI and work-related cooperation
Opintojakson oppimistehtäviä sovelletaan työelämään
Timing of exams and assignments
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että oppimis-/kehttämistehtäviä.
Opintojakson 1. osio: Johdanto palvelumuotoiluun 1.9. - 28.9.2025
Opintojakson 2. osio; Palvelumuotoilun prosessi 29.9. - 26.10.2025
Opintojakson 3. osio: Palvelujen konseptointi 27.10. - 30.11.2025
Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.
Student workload
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta. Työmäärä koostuu työjärjestyksen mukaisista Teams -tapaamisista ja itsenäisestä opiskelusta.
5 op = 135 h
Course part description
Opintojakson 1. osio, johdanto palvelumuotoiluun:
Tavoitteena on ymmärtää, mitä palvelumuotoilu on ja mitkä ovat sen perusperiaatteet sekä asiakaslähtöisyyden merkitys.
Opintojakso 2. osio, palvelumuotoilun prosessi:
Tavoitteena on syventää osaamista palvelumuotoilun prosessista ja sen alkuvaiheessa käytettävistä menetelmistä, jotka auttavat ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja kokemuksia.
Opintojakso 3. osio, palvelujen konseptointi:
Tavoitteena on edetä palvelumuotoilun prosessin loppuvaiheeseen ja kehittää uusia tai parannettuja palveluja palvelumallin avulla.
Further information
Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat siirtyvät automaattisesti Learn-alustalle opintojakson alkaessa.
Opettaja: Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.
Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,