Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 07.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Harri Mäkinen
  • Miia Jyräs
  • Tia-Marika Sohlman
  • Hanna Lehtinen

Ryhmät

  • SOKT24KM
    Sosionomi, monimuoto
  • 15.01.2025 08:15 - 09:45, Aloitus: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 15.01.2025 10:00 - 11:30, Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 15.01.2025 12:15 - 13:45, Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 15.01.2025 14:00 - 15:30, Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 05.02.2025 08:15 - 09:45, Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 05.02.2025 10:00 - 11:30, Workshop 1 (läsnäolovelvollisuus): Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 05.02.2025 12:15 - 13:45, Workshop 2 (läsnäolovelvollisuus): Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 05.02.2025 14:00 - 15:30, Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
  • 12.02.2025 08:45 - 12:00, Mediakasvatuspäivä

Tavoitteet

Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Sisältö

• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista workshop- ja tutoriaalityöskentelyä.

Yhteen opintojakson oppimistehtävään sisältyy leikin havainnointia päiväkotiympäristössä. Opiskelija sopii leikin havainnoinnin ajankohdan yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Leikin havainnoinnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien tarkempi aikataulu ilmoitetaan learn-alustalla opintojakson alkaessa.

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen