Varhaiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 07.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Harri Mäkinen
- Miia Jyräs
- Tia-Marika Sohlman
- Hanna Lehtinen
- Ryhmät
-
SOKT24KMSosionomi, monimuoto
- Opintojakso
- SO00DT47
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Aloitus: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
A2031_uusikampus
Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
|
Ke 15.01.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
B2009_uusikampus
Teoria/Tutoriaalitila (36)
A2019_uusikampus Teoria / Tutoriaalitila (36) A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä. |
Ke 15.01.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
A2031_uusikampus
Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
|
Ke 15.01.2025 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
A2031_uusikampus
Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
|
Ke 05.02.2025 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
A2031_uusikampus
Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
|
Ke 05.02.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Workshop 1 (läsnäolovelvollisuus): Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
A2031_uusikampus
Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
|
Ke 05.02.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Workshop 2 (läsnäolovelvollisuus): Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
A2031_uusikampus
Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
|
Ke 05.02.2025 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019 |
A2031_uusikampus
Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
A2019_uusikampus Teoria / Tutoriaalitila (36) A2018_uusikampus Harjoitustila sosiaaliala -simulaatio (28) |
Tavoitteet
Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Sisältö
• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista workshop- ja tutoriaalityöskentelyä.
Yhteen opintojakson oppimistehtävään sisältyy leikin havainnointia päiväkotiympäristössä. Opiskelija sopii leikin havainnoinnin ajankohdan yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Leikin havainnoinnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien tarkempi aikataulu ilmoitetaan learn-alustalla opintojakson alkaessa.
Opiskelijan työmäärä
5 opintopistettä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen