Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00EE37-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hannele Pulkamo
- Hanna Haatainen
Ryhmät
-
KHSA24SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- 11.03.2025 08:30 - 16:00, Orientaatio: Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 12.03.2025 08:30 - 11:45, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 18.03.2025 12:45 - 16:00, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 27.03.2025 08:30 - 11:45, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 03.04.2025 08:30 - 11:45, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 10.04.2025 08:30 - 11:45, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 23.04.2025 12:15 - 15:30, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 24.04.2025 11:15 - 14:30, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 05.05.2025 08:30 - 16:00, Simulaatiot: Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 06.05.2025 08:30 - 16:00, Simulaatiot: Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 07.05.2025 08:30 - 16:00, Simulaatiot: Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
- 15.05.2025 08:30 - 16:00, Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen KH00EE37-3007
Tavoitteet
Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Osaat tarkastella vuorovaikutusta kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta arvostavasti.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.
Sisältö
Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä tarkoitetaan kulttuurisensitiivisellä ja moninaisuutta arvostavalla vuorovaikutuksella?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?
Opiskelumateriaali
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, seminaarista, simulaatioista ja tunnilla ja itsenäisesti tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen työelämävierailija
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Tentitään teos: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi 1-5