Ohjaus ja osallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CU97-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA24SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- 10.03.2025 10:00 - 17:00, Orientaatio: Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 19.03.2025 08:30 - 15:30, Törmäytys: Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 25.03.2025 08:15 - 12:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 27.03.2025 12:30 - 16:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 01.04.2025 12:45 - 16:15, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 09.04.2025 12:30 - 16:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 11.04.2025 12:15 - 16:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037, aistihuoneen kokoaminen
- 14.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 15.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 16.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 17.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
- 30.04.2025 10:00 - 17:00, Loppureflektio: Ohjaus ja osallisuus SO00CU97-3037
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. [Jyväskylä]: Jyväskylän yliopisto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, projektiluonteisesta hyvinvointiviikon toteutuksesta (vko ) seminaarista ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Projektiluonteinen työelämätoteutus kampuksella: hyvinvointiviikko.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi 1-5