Siirry suoraan sisältöön

Projektityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00EE48-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Opettaja

  • Hanna-Leena Lipsanen

Ryhmät

  • KHSA24SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
  • 13.03.2025 08:30 - 15:30, Orientaatio: Projektityö KH00EE48-3005
  • 17.03.2025 12:45 - 16:00, Projektityö KH00EE48-3005
  • 26.03.2025 09:00 - 12:15, Projektityö KH00EE48-3005
  • 01.04.2025 08:30 - 10:00, Projektityö KH00EE48-3005
  • 04.04.2025 14:00 - 15:30, Projektityö KH00EE48-3005
  • 07.04.2025 10:00 - 13:15, Projektityö KH00EE48-3005
  • 08.04.2025 08:30 - 10:00, Projektityö KH00EE48-3005
  • 10.04.2025 12:30 - 15:45, Projektityö KH00EE48-3005
  • 25.04.2025 14:00 - 15:30, Projektityö KH00EE48-3005
  • 29.04.2025 08:30 - 11:45, Projektityö KH00EE48-3005
  • 02.05.2025 08:30 - 11:45, Projektityö KH00EE48-3005
  • 12.05.2025 08:30 - 11:45, Projektityö KH00EE48-3005
  • 13.05.2025 08:15 - 09:45, Projektityö KH00EE48-3005
  • 14.05.2025 14:00 - 16:00, Projektityö KH00EE48-3005
  • 22.05.2025 08:15 - 16:00, Loppuseminaari: Projektityö KH00EE48-3005

Tavoitteet

Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta

Kirjallisuus:
Mäntyneva, Mikko 2020.Hallittu projekti. Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen.

Rantala, Teija 2019. Pieni kirja johtamisesta.

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa/aikana.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan työelämäyhteistyössä.
Etäosallistuminen ei ole mahdollista.
Lähiopetusta ei tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Toteutus työelämäymoöristössä.
Läsnäolo työelämätoteutuksessa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintojakso koostuu 15 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan työelämään pienimuotoinen projekti.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti ja projektiryhmissä
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute tai webropol-muotoinen palautekysely.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia hankemaailmasta.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin ja heille annetaan eri alojen työelämän edustajia yhteistyökumppaneiksi. Opiskelijat ottavat yhteyttä työelämäkumppaniin ja sopivat pienimuotoisen projektityön toteuttamisen projektin kaaren mukaisesti. Projekti toteutetaan työelämässä ja loppuseminaarissa projekti esitetään opiskelukavereille. Työelämäedustaja on tervetullut mukaan seminaariin.
Varhaiskasvatuksen sosionomeiksi suuntautuneet tekevät projektin varhaiskasvatusmaailmaan.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, joista n. 55 h työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti suoritettavaan oppimistehtävään ja projektin suunnitteluun ja toteutukseen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin (alkuvaiheen opiskelija). Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson yksilötehtävän ja ryhmän yhteisen projektin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Yksilötehtävä ja projektitehtävä arvioiidaan asteikolla 1–5.