Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen työ (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00EE52-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 28.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Opettaja

  • Hanna Haatainen
  • Olli Rissanen

Ryhmät

  • KHSA22SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
  • 16.01.2025 12:00 - 15:15, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 22.01.2025 14:15 - 16:00, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003 GETTING TO KNOW OTHER STUDENTS AND PLANNING
  • 29.01.2025 08:30 - 11:45, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 05.02.2025 08:15 - 11:45, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 11.02.2025 12:30 - 15:45, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 12.02.2025 08:30 - 12:00, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 03.03.2025 09:00 - 12:15, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 05.03.2025 08:30 - 11:45, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 13.03.2025 12:30 - 15:45, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 17.03.2025 09:00 - 12:15, Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003
  • 28.03.2025 08:30 - 11:45, Seminaari: Kulttuurisensitiivinen työ KH00EE52-3003

Tavoitteet

Osaat määritellä kulttuurin käsitteen ja ymmärrät kulttuurin merkityksen ihmisten välisessä toiminnassa.
Tunnistat monikulttuurisuuden taustoja ja ajankohtaisia ilmiöitä.
Ymmärrät ja kunnioitat toisen kulttuurin omasta kulttuuristasi poikkeavia piirteitä.
Omaksut kulttuurista ymmärrystä ja osaat työskennellä kulttuurisensitiivisellä työotteella.

Sisältö

Miten määritellään kulttuurin käsite?
Millainen merkitys kulttuurilla on ihmisten välisessä toiminnassa ja miten se voi ilmetä?
Millaiset kulttuurit ja alakulttuurit ovat tällä hetkellä yhteiskunnallisessa keskustelussa ajankohtaisia?
Millaisia ajankohtaisia ilmiöitä liittyy monikulttuurisuuteen?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisellä tavalla?
Miten lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset turvaavat vähemmistöjen oikeuksia ja ihmisten keskinäistä tasa-arvoa?

Opiskelumateriaali

Jäske, A., Niemi-Sampan, P., Waenthongkham, J. & Suinner, C. 2022. Mixed: Suomalaista elämää kulttuurien risteymässä. [Helsinki]: Kosmos.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 11 luento-opetuskerrasta sekä seminaarista ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämävierailu

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kontaktiopetus 2 op
Ryhmätehtävä 2 op, arviointi 1-5
Opintopiirityöskentely 1 op hyv-hyl

Lisätietoja opiskelijoille

Seminaarissa on läsnäolovelvollisuus sekä mahdollisesti muina opettajan myöhemmin ilmoittamina työelämävierailukertoina.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaarissa on läsnäolovelvollisuus sekä mahdollisesti muina opettajan myöhemmin ilmoittamina opetuskertoina.

Esitietovaatimukset

Moduulit: Tietoperusta ja työorientaatio sekä Ammatillinen vuorovaikutus