Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3289

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

  • Mikkelin kampus
  • E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kati Vapalahti
  • Malla Koivupiha

Vastuuopettaja

Kati Vapalahti

Ryhmät

  • SOMI24KM
    Sosionomi, monimuoto
  • 20.01.2025 10:30 - 11:15, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 20.01.2025 12:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 20.01.2025 13:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 17.02.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 18.02.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 18.02.2025 10:00 - 11:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 10.03.2025 08:30 - 10:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 10.03.2025 10:15 - 11:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 11.03.2025 10:45 - 12:15, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 07.04.2025 12:15 - 13:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289
  • 08.04.2025 11:45 - 13:15, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3289

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla kerrottava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu XAMKin yhteinen verkkototeutus (2 op) ja sosiaalialan alakohtainen toteutus (3 op), jotka voidaan suorittaa osallistumalla kontaktiopetukseen Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaisissa luokissa ja osa Teams-webinaareina, kuuntelemalla etukäteen valmistettuja videotallenteita ja tekemällä annetut tehtävät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät voi hyödyntää omassa opinnäytetyössä soveltuvin osin.

Opiskelijan työmäärä

135 työtuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5/täyd.
Opintojakson numero määräytyy alakohtaisen osion tehtävien arvosanojen keskiarvosta.

Kiitettävä K5
-tehtävän kaikki osa-alueet on käsitelty laajasti ja monipuolisesti
-lähdemateriaalin monipuolinen käyttö
-työ on hyvin jäsennelty ja loogisesti etenevä
-teoriaa tuetaan osuvilla esimerkeillä
-sisältää erinomaista havainnollistamista
-tehtävä on laadittu kirjoittamisohjeiden mukaisesti.

Hyvä H3-4
-tehtävänosa-alueita on käsitelty laajasti, lähteitä hyödyntäen, joidenkin asioiden käsittely suppeampi kuin kiitettävässä
-sisältö looginen, jäsennelty ja selkeä
-esimerkeissä ja havainnollistamisessa pieniä puutteita
-kirjoittamisohjeita on noudatettu pääsääntöisesti

Tyydyttävä (T1-2)
-asian käsittely yksipuolista ja puutteellista
-sisältö osittain epäjohdonmukainen
-esimerkeissä ja havainnollistamisessa selviä puutteita
-kirjoittamisohjeiden noudattamisessa useita puutteita

Hylätty (0)
-tehtäväohjetta ei ole noudatettu
-perustu mutu-tietoon (musta tuntuu)
-sekava ja epälooginen