Siirry suoraan sisältöön

Pelillistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00FH85-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Opettajat
Anni Issakainen
Päivi Lifflander
Ryhmät
Master_eKampus
Master-opinnot, eKampus
Opintojakso
BY00FH85
Toteutukselle BY00FH85-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Ymmärrät pelillistämisen käsitteenä sekä elementtien, pelimekaniikkojen ja pelillistämisen dynamiikkaa.
Osaat käyttää oppimisen teorioita ja oppimiskokemuksien huomioimista pelillistämisessä.
Ymmärrät aktivoinnin ja elämyksellisyyden merkityksen pelillistämisessä.
Osaat suunnitella ja toteuttaa ketterää työelämän oppimista vahvistavan pelillistämisen.

Sisältö

Mitä tarkoitetaan pelillistämisellä?
Mitä elementtejä, pelimekaniikkoja ja pelillistämisen dynamiikkaa tulee huomioida?
Miten oppimisen teorioita ja oppimiskokemusta voidaan hyödyntää työssä oppimisen ketterässä kehittämisessä?
Miten käytät pelillistämien lainalaisuuksia, aktivointia ja elämyksellisyyttä työssä oppimisen vahvistamisessa sekä työntekijöiden motivoinnissa ja sitouttamisessa?
Millaista moniammatillista yhteistyötä pelillistämisessä vaaditaan?
Mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon ja ymmärtää työelämän oppimista vahvistavassa pelillistämisessä?

Arviointi

Opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
- arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen

Opiskelumateriaali

Muu opiskelumateriaali on kuvattu Learn-ympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan aikaan ja paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena/Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuus hyödyntää opintojakson tehtävissä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 t.

Toteutuksen osien kuvaus

Pelillistäminen käsitteenä ja ilmiönä 0,5 op /Anni
Pelillistämisen työkalut ja tekniikat 1 op / Anni
Pelillistämisessä hyödynnettäviä oppimisen teorioita ja oppimiskokemuksia 1 op /Anni
Pelillistäminen työssä oppimisen vahvistamisessa sekä työntekijöiden motivoinnissa ja sitouttamisessa 2 op
/Päivi
Moniammmatillnen yhteistyö pelillistämisessä 0,5 op /Päivi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajina toimivat lehtorit Anni Issakainen & Päivi Lifflander. Yhteystieto etunimi.sukunimi[at]xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson YAMK-kriteerine mukaisesti. Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus...

Osa 4 on numeraalisesti arvioitava, muut osiot hyväksytty/täydennettävää/hylätty.

Ilmoita opintojakson arviointiasteikko yllä: 1–5 tai hyväksytty/hylätty.

Siirry alkuun