Pelillistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00FH85-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Opettajat
- Anni Issakainen
- Päivi Lifflander
- Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
- Opintojakso
- BY00FH85
Tavoitteet
Ymmärrät pelillistämisen käsitteenä sekä elementtien, pelimekaniikkojen ja pelillistämisen dynamiikkaa.
Osaat käyttää oppimisen teorioita ja oppimiskokemuksien huomioimista pelillistämisessä.
Ymmärrät aktivoinnin ja elämyksellisyyden merkityksen pelillistämisessä.
Osaat suunnitella ja toteuttaa ketterää työelämän oppimista vahvistavan pelillistämisen.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan pelillistämisellä?
Mitä elementtejä, pelimekaniikkoja ja pelillistämisen dynamiikkaa tulee huomioida?
Miten oppimisen teorioita ja oppimiskokemusta voidaan hyödyntää työssä oppimisen ketterässä kehittämisessä?
Miten käytät pelillistämien lainalaisuuksia, aktivointia ja elämyksellisyyttä työssä oppimisen vahvistamisessa sekä työntekijöiden motivoinnissa ja sitouttamisessa?
Millaista moniammatillista yhteistyötä pelillistämisessä vaaditaan?
Mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon ja ymmärtää työelämän oppimista vahvistavassa pelillistämisessä?
Arviointi
Opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
- arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen
Opiskelumateriaali
Muu opiskelumateriaali on kuvattu Learn-ympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan aikaan ja paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena/Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson tehtävissä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla on kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 t.
Toteutuksen osien kuvaus
Pelillistäminen käsitteenä ja ilmiönä 0,5 op /Anni
Pelillistämisen työkalut ja tekniikat 1 op / Anni
Pelillistämisessä hyödynnettäviä oppimisen teorioita ja oppimiskokemuksia 1 op /Anni
Pelillistäminen työssä oppimisen vahvistamisessa sekä työntekijöiden motivoinnissa ja sitouttamisessa 2 op
/Päivi
Moniammmatillnen yhteistyö pelillistämisessä 0,5 op /Päivi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajina toimivat lehtorit Anni Issakainen & Päivi Lifflander. Yhteystieto etunimi.sukunimi[at]xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson YAMK-kriteerine mukaisesti. Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus...
Osa 4 on numeraalisesti arvioitava, muut osiot hyväksytty/täydennettävää/hylätty.
Ilmoita opintojakson arviointiasteikko yllä: 1–5 tai hyväksytty/hylätty.