Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY2530004-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.01.2025 - 26.01.2025

Ajoitus

13.02.2025 - 05.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Opettaja

  • Pekka Penttinen

Ryhmät

  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on saatavilla suurelta osin opintojakson Learn-alustalta. Opintojaksolla käytetään kuitenkin myös omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kolmen kerran kontaktiopetuksena verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti. Opetus koostuu luento-opetuksesta, pienryhmäkeskusteluista sekä aihetta käsittelevistä työpajoista. Luento-opetus kohdistuu kehittämistä ja tutkimusta yhdistävistä teemoista kehittämistarpeen arvioinnissa, kehittämisprosessin suunnittelun ja toteutuksen vaiheessa sekä prosessin arvioinnissa.

Opintojaksolla on myös itsenäinen suoritusvaihtoehto, johon ei sisälly verkko-opetusta. Vaihtoehdon valinnut voi kuitenkin osallistua haluamiinsa verkko-opetuksen osiin.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Opintojakso soveltuu myös opinnäytteen menetelmävaiheen kuvauksen tarkentamiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kytkeytyy opiskelijan omaan opinnäytetyönä tai työelämäprojektina tehtävään työelämän tutkimuksellisen kehittämisen hankkeeseen. Myös kytkentä Xamkin TKI-hankkeisiin on mahdollista.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson suoritus koostuu kahdesta osasta:

- Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan 1-3 sivun mittainen tilannekatsaus tutkimuksen ja kehittämisen asemoimiseksi omaan opinnäytteeseen tai työelämäprojektiin. Osallistujat kommentoivat kolmea tilannekatsausta ja saavat näin myös vertaispalautteen omasta suorituksestaan. Tämän jälkeen opettaja antaa palautteen tilannekatsauksista. Tehtävää ei arvioida numeerisesti. Tehtävän palautuspäivä on 24.4.

- Toinen osa on arvioitava 10-15 sivun mittainen tehtävä, joka pohjautuu tilannekatsauksesta saatuun palautteeseen, opintojakson oppiin ja mahdolliseen opinnäytteen tai työelämäprojektin sisällölliseen etenemiseen. Suoritus voi olla myös menetelmään perehtyminen ilman kytkentää opinnäytteen aiheeseen. Suoritus arvioidaan numeerisesti. Tehtävän palautuspäivä on 5.5. Toinen palautuspäivä on 31.5.

Itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa palautetaan ainoastaan yksi tehtävä, jossa perehdytään tutkimuksellisen kehittämisen osiin ja vaiheisiin. Itsenäinen suoritus on myös mahdollista kytkeä verkko-opetukseen, jolloin suoritus on sama kuin verkko-opetuksessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso voi kytkeytyä opiskelijan omaan kansainväliseen yhteistyöhön.

Opiskelijan työmäärä

Verkko opetusta kolme 8 tunnin jaksoa ja sen lisäksi 106 tuntia itsenäistä työskentelyä. Itsenäsessä suoritusvaihtoehdossa 130 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko opetuksen päivämäärät ovat:

- to 13.2. klo 9 - 16,
- to 13.3. klo 9 - 16 ja
- to 10.4. klo 9 - 16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus koostuu kahdesta osasta:

- Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan 1-3 sivun mittainen tilannekatsaus tutkimuksen ja kehittämisen asemoimiseksi omaan opinnäytteeseen tai työelämäprojektiin. Osallistujat kommentoivat kolmea tilannekatsausta ja saavat näin myös vertaispalautteen omasta suorituksestaan. Tämän jälkeen opettaja antaa palautteen tilannekatsauksista. Tehtävää ei arvioida numeerisesti.

- Toinen osa on arvioitava 10-15 sivun mittainen tehtävä, joka pohjautuu tilannekatsauksesta saatuun palautteeseen, opintojakson oppiin ja mahdolliseen opinnäytteen tai työelämäprojektin sisällölliseen etenemiseen. Suoritus voi olla myös menetelmään perehtyminen ilman kytkentää opinnäytteen aiheeseen. Suoritus arvioidaan numeerisesti.

Itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa palautetaan ainoastaan yksi tehtävä, jossa perehdytään tutkimuksellisen kehittämisen osiin ja vaiheisiin. Itsenäinen suoritus on myös mahdollista kytkeä verkko-opetukseen, jolloin suoritus on sama kuin verkko-opetuksessa.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia