Skip to main content

Special education (5 cr)

Code: AV00CW14-3017

General information


Enrollment

17.03.2025 - 28.03.2025

Timing

19.05.2025 - 17.08.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 10

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services
  • Open University of Applied Sciences

Teachers

  • Leila Pekonen

Teacher in charge

Leila Pekonen

Groups

  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • VV2025-2026
    Optional studies 2025-2026

Objective

You are aware of the individual and special needs of children and the youth.You can support individual growth and learning abilities of each child.You know the service system of special education from early childhood education up to secondary school education.You can define basic concepts and describe professional practices related with special education.You can utilizise family-centred orientation as part of supporting children.You know essential methods of special education.

Content

What kind of special needs can children and young people have?How can we support growth and learning abilities of children and young people?What is the service system of special education like and how law and norms do guide special education?What are the basic concepts of special education?How is family-centered orientation taken into account within practices of special education?What kind of methods are used among special education?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:
- Jahnukainen, M., Harrikari, T., Aaltio, E., Vastapaino & Lastensuojelun keskusliitto. 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. 14. painos. Tampere: Vastapaino.
- Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi: Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. 3.,uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lisäksi:
- Learn-alustan opiskelumateriaali, joka julkaistaan opintojakson alkaessa Learnissa.
- Opiskelijan itse valitsema materiaali suhteessa opintojakson tavoitteisiin.

Yksilölliset oppimisväylät

Verkko-opintojakso.
Opintojakso toteutetaan kokonaan Learn (Moodle) verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijan tulee kirjautua Learn-alustalle viikon kuluessa opintojakson aloituspäivämäärästä.

Verkko-opinnot sisältävät itsenäistä opiskelua - kaikki opintojakson suoitteet on mahdollista tehdä yksin. Opiskelija voi halutessaan valita parin tai pienryhmän osiin tehtävistä Learn-alustan keskustelualuetta käyttäen.
Verkko-opinnot sisältävät pienen opintojaksolle orientoivan tehtävän, verkkokeskustelun, verkkotenttejä ja/tai oppimistehtäviä verkossa.
Kesäkurssi ajoittuu opettajien vapaajaksolle. Ohjausta on saatavilla toukokuussa, kesäkuun alkussa ja elokuun loppupuolella opettajan työssäollessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson sisällöissä on huomioitu työelämästä nousevat tarpeet oppimistehtävissä.
Koska kyseessä kesällä toteutuva verkkokurssi, opintojakso ei sisällä vierailijoita työelämästä.

Tentit ja muut määräajat

- Määräajat informoidaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla ja ne sijoittuvat kaikki opintojakson toteutuksen ajalle. Opiskelija tekee itsee itselleen aikataulun opintojakson toteutuksen ajalle, poislukien ennakkotehtävä (palautus kahden viikon kuluessa opintojakson alkamispäivämäärästä) ja verkkokeskustelu (kesä-heinäkuu).
- Kaikki opintojakson suoritukset tulee tehdä opintojakson toteutuksen aikana.
- Opintojakson arviointi valmistuu kokonaisuudessaan 17.9.2025 mennessä. Mikäli opintojakson suoritteet eivät ole hyväksyttävissä, saa opiskelija tiedon arvioinnista Learnin kautta ja voi uusia hylätyt suoritukset kahden viikon kuluessa arvioinnin valmistumisesta.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta, ja myös siitä miten opiskelija haluaa opintojakson aikana syventää osaamistaan lisämateriaalien kautta.

Toteutuksen osien kuvaus

Kuvattu Learn-alustalla tarkemmin.Opintojakso on jaettu opintojakson tavoitteiden mukaisesti kokonaisuuksiin.

Further information

- Opintojakso toteutuu verkkokurssina. Aikaan sidottua opettajajohtoista opetusta ei opintojalla ole.
- Kaikki suoritukset tulee tehdä opintojakson toteutuksen aikana.
- Opiskelu painottuu itsenäiseen työskentelyyn.
- Opintojaksolla on määräaikoja, joten tarkista ne heti opintojakson Learn-alustan avautuessa.

Huom! Kyseessä avoimen amk:n kesäkurssi, jossa tutkinto-opiskelijoille paikkoja 10.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

a. You can use professional vocabulary systematically. b. You can look for information in the key information sources of the field. c. You can identify interrelated tasks. d. You can work together with customers, users and target groups in the field of special education g. You can justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Assessment methods and criteria

Arviointi toteutuksella toteutuu suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Tarkemmat arviointiperusteet Learn-alustalla opintojakson alkaessa kunkin oppimistehtävän yhteydessä.

Oppimistehtävät/tentti arvioidaan asteikolla 0-5 ja/ tai asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä.