Kehittämisosaaminen sosionomin työssä (10 op)
Toteutuksen tunnus: AV00FJ46-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK ja täydennyskoulutus
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
- Opettajat
- Leila Pekonen
- Vastuuopettaja
- Leila Pekonen
- Ryhmät
-
AVMIYPSOS25SAvoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 25S
- Opintojakso
- AV00FJ46
Tavoitteet
Tunnistat asiakastyön, palveluiden ja työyhteisön kehittämisen tarpeita ja tiedät kehittämistyön menetelmiä harjoittelupaikassasi.
Perehdyt työyhteisön ja palvelun laatujärjestelmään.
Tutustut harjoittelupaikkasi esihenkilötyön sisältöön ja johtamisjärjestelmään.
Perehdyt harjoittelupaikassasi tehtävään vaikuttamistyöhön ja ymmärrät sen merkityksen.
Osaat johtaa itseäsi työyhteisön jäsenenä työhyvinvointia edistäen.
Arvioit monipuolisesti ja kriittisesti ammatillista osaamistasi sekä reflektoit ammattieettistä toimintaasi sosionomina huomioiden urasuunnitelmasi.
Sisältö
Millaisia kehittämistarpeita havaitset harjoittelupaikkasi asiakastyössä, palveluissa ja työyhteisössä?
Millaisia kehittämistyön malleja ja menetelmiä harjoittelupaikassasi on käytössä?
Miten työyhteisön ja sen tuottamien palveluiden laatua ohjataan ja arvioidaan?
Millainen on harjoittelupaikkasi laadunhallintajärjestelmä?
Minkälainen tehtävänkuva harjoittelupaikkasi esihenkilöllä on?
Mitä vastuita ja velvollisuuksia heidän työhönsä sisältyy?
Millainen on harjoittelupaikkasi johtamisjärjestelmä?
Miten eri tavoin harjoittelupaikassasi toteutetaan vaikuttamistyötä?
Miksi vaikuttamistyötä tehdään?
Miten johdat itseäsi siten, että se edistää työyhteisösi työhyvinvointia?
Millaisia vahvuuksia ja kehittämisen kohtia näet omassa ammatillisessa osaamisessasi kehittämistyön, vaikuttamistyön ja työyhteisössä toiminnan näkökulmista?
Mitkä asiat nostat tärkeimmiksi reflektoidessasi tulevaa uraasi sosionomina ammattieettisestä näkökulmasta? Miksi?
Arviointi
Opiskelija osaa
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden ja kohderyhmien kanssa ja arvioida toimintaa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja ohjelmistoja.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Hyödynnät teoriaopintojen materiaalia sekä itse harjoitteluympäristöönsä soveltuvaa materiaalia harjoittelujakson aikana.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Harjoittelun voit avoimen polkuopintojesi aikana toteuttaa oman yksilöllisen aikataulun mukaisesti huolehtien siitä, että ennen harjoittelua on hankkinut riittävän harjoittelussa tarvittavan tietoperustan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu työelämässä sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristössä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ei tenttiä.
Harjoitteluun liittyy oppimistehtäviä, jotka tulee palauttaa Workseediin harjoitteluprosessin aikataulun mukaisesti (ennen, aikana ja jälkeen harjoittelun).
Kansainvälinen yhteistyö
Harjoittelu on mahdollista tehdä myös soveltuvassa ympäristössä ulkomailla.
Opiskelijan työmäärä
5op vastaa 135h opiskelijan työtä.
10 op vastaa noin 7 kalenteriviikkoa työharjoittelua työelämässä.
Toteutuksen osien kuvaus
Harjoittelu koostuu harjoitteluun liittyvistä oppimistehtävistä ja käytännön harjoittelusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä harjoittelun toteutus on vain ryhmän AVMIYPSOS25S opiskelijoita varten.
Harjoittelun voit ajoittaa oman yksilöllisen aikataulusi mukaisesti huolehtien siitä, että ennen harjoittelua olet hankkinut riittävän harjoittelussa tarvittavan tietoperustan.
Huomioi, että harjoittelupaikka ja harjoittelun työtehtävät tulee olla sellainen, jossa harjoittelun tavoitteet ovat saavutettavissa.
Ilmoita harjoittelustasi viimeistään 1kk ennen harjoittelun alkamista harjoittelukoordinaattorille (Leila Pekonen). Saat harjoitteluusi tarkemmat ohjeet ja ohjaavan opettajan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää käytännössä suoritetun osuuden lisäksi oppimistehtävien palauttamista määräajassa.
Esitietovaatimukset
Harjoittelut tulee suorittaa opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.