Käytettävyys ja käyttöliittymän suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: GD00CU06-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Mikko Lehto
Ryhmät
-
GDKV23SPGame design, full-time studies
- 22.01.2025 09:00 - 14:00, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 28.01.2025 08:15 - 10:45, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 12.02.2025 10:00 - 15:00, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 19.02.2025 12:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 05.03.2025 09:00 - 14:00, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 19.03.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 24.03.2025 10:00 - 14:45, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 02.04.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 09.04.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 16.04.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
- 24.04.2025 10:00 - 11:45, Usability and user interface design GD00CU06-3013
Tavoitteet
Tunnet käyttöliittymän suunnittelun, käytettävyyden, saavutettavuuden ja käyttökokemuksen perusperiaatteet.
Pystyt suorittamaan käytettävyystestejä ja tunnet erilaisia testimenetelmiä, joita voidaan soveltaa peleihin.
Ymmärrät käytettävyyteen vaikuttavia psykologian perusteita, kuten ihmisen havainnon ja muistin perusteet.
Tunnet käyttäjäkeskeisen suunnitteluprosessin ja siihen liittyvät menetelmät.
Tunnet peleissä käytettävät yleisimmät käyttöliittymäsuunnittelumallit ja elementit.
Sisältö
Kuinka suunnitella helppokäyttöisiä ja saavutettavia käyttöliittymiä?
Kuinka suunnitella ja toteuttaa käytettävyystesti ja arvioida käytettävyys?
Opiskelumateriaali
Videot ja muu materiaali Learn.
Kirjat:
Celia Hodent. 2017. The Gamer's Brain : How Neuroscience and UX Can Impact Video Game Design. CRC Press.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/xamk-ebooks/detail.action?docID=4943930
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.
Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssi sisältää mahdollisia työelämäedustajien antamia luentoja.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti sekä ryhmissä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt oppimistehtävät
Itsearviointi