Siirry suoraan sisältöön

Käytettävyys ja käyttöliittymän suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU06-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 22

Koulutus

  • Degree Programme in Game Design

Opettaja

  • Mikko Lehto

Ryhmät

  • GDKV23SP
    Game design, full-time studies
  • 22.01.2025 09:00 - 14:00, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 28.01.2025 08:15 - 10:45, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 12.02.2025 10:00 - 15:00, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 19.02.2025 12:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 05.03.2025 09:00 - 14:00, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 19.03.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 24.03.2025 10:00 - 14:45, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 02.04.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 09.04.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 16.04.2025 10:00 - 14:15, Usability and user interface design GD00CU06-3013
  • 24.04.2025 10:00 - 11:45, Usability and user interface design GD00CU06-3013

Tavoitteet

Tunnet käyttöliittymän suunnittelun, käytettävyyden, saavutettavuuden ja käyttökokemuksen perusperiaatteet.
Pystyt suorittamaan käytettävyystestejä ja tunnet erilaisia testimenetelmiä, joita voidaan soveltaa peleihin.
Ymmärrät käytettävyyteen vaikuttavia psykologian perusteita, kuten ihmisen havainnon ja muistin perusteet.
Tunnet käyttäjäkeskeisen suunnitteluprosessin ja siihen liittyvät menetelmät.
Tunnet peleissä käytettävät yleisimmät käyttöliittymäsuunnittelumallit ja elementit.

Sisältö

Kuinka suunnitella helppokäyttöisiä ja saavutettavia käyttöliittymiä?
Kuinka suunnitella ja toteuttaa käytettävyystesti ja arvioida käytettävyys?

Opiskelumateriaali

Videot ja muu materiaali Learn.

Kirjat:
Celia Hodent. 2017. The Gamer's Brain : How Neuroscience and UX Can Impact Video Game Design. CRC Press.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/xamk-ebooks/detail.action?docID=4943930

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.



Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää mahdollisia työelämäedustajien antamia luentoja.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti sekä ryhmissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehdyt oppimistehtävät
Itsearviointi