Siirry suoraan sisältöön

Keramiikan monet muodot (5 op)

Toteutuksen tunnus: VV00ES96-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.01.2025 - 26.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 20

Koulutus

  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus

Opettaja

  • Elsa Hulkkonen

Vastuuopettaja

Elsa Hulkkonen

Ryhmät

  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • 17.01.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 24.01.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 31.01.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 07.02.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 14.02.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 21.02.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 07.03.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 14.03.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 21.03.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 28.03.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 04.04.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 11.04.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007
  • 25.04.2025 14:30 - 18:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi
- olet lisännyt osaamistasi keramiikan valmistuksen eri vaiheissa (käsityö, ei teollisuus).
- olet vahvistanut osaamistasi oman kiinnostuksen mukaan valitusta keramiikanvalmistuksen osa-alueesta.
- olet tutustunut keramiikan polttoprosessiin ja opetellut keramiikkauunin käyttöä.

Sisältö

Miten savesta tehdään keraamisia esineitä ja veistoksia?
Kuinka valitsen sopivat materiaalit ja työskentelytekniikat, jotta saavutan halutun lopputuloksen?
Mistä etsin tietoa oman oppimisen edesauttamiseksi?
Miten keramiikan polttaminen tapahtuu?

Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.

Opintojaksoon sisältyy kustannuksia, sillä jokainen opiskelija maksaa käyttämänsä materiaalit (savet, lasitteet ,yms.).

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa ja sitä täydennetään opintojakson aikana tarpeen mukaan.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan lähiopetuksena Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei tallenneta.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten (lähiopetus) ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (sis. luentoja) ja lähiopetuksessa tehtävistä yksilö-, pari- ja ryhmätehtävistä. Lisäksi on itsenäistä opiskelua.
• Opettajan ohjausta on saatavilla lähitunneilla.
• Arvioitavat oppimistehtävät tehdään ohjatusti ja/tai itsenäisesti ja ne ovat joko yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja, kuten suullista palautetta, itsearviointia ja vertaispalautteenantoa. Joissain harvoissa tapauksissa käytetään kirjallista palautetta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutukseen mahdollisesti suunniteltu TKI- tai työelämäyhteistyö ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Oppimistehtävät tehdään opintojaksolle suunnitellun aikataulun mukaisesti opintojakson aikana joko lähiopetuksessa, itsenäisesti tai sekä että. Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakson toteutukseen mahdollisesti suunniteltu kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta ja n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä eli itsenäistä opiskelua.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolle ei ole luotu toteutuksen osia.

Lisätietoja opiskelijoille

Materiaalimaksu: Opintojaksolla käytetään harjoitustehtävien materiaaleina erilaisia savia ja pinnoitusmateriaaleja. Materiaaleja voi ostaa lähiopetuksen yhteydessä. Lisätiedot materiaaleista annetaan opintojakson alussa.

Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.

Verkko-opetuksen osuudella tarkoitetaan opiskelijan itsenäistä opiskelua Learn-ympäristössä.
Opintojakson Learn-ympäristöön kirjautumiseen tarvittava avainsana annetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Arvioinnin perusteet on selvitetty opetussuunnitelmaan pohjautuvien tehtävänantojen yhteydessä.
Arviointimenetelmänä käytetään suullista palautetta, itsearviointia, reflektointia ja vertaisarviointia. Joissain harvoissa tapauksissa käytetään kirjallista palautetta.
Aktiivinen osallistuminen on tärkeää.

Arviointiasteikko: 1–5