Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: DH00FD30-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
05.09.2025 - 15.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Opettajat
Heljä Uusitalo
Sari Laanterä
Merja Harmoinen
Ryhmät
DHMI25SY_90
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen, ylempi amk
Opintojakso
DH00FD30

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Opintojaksoinfo: Tutkimus ja kehittäminen DH00FD30-3001
X220 Teorialuokka
To 09.10.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Tutkimus ja kehittäminen DH00FD30-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Pe 10.10.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Tutkimus ja kehittäminen DH00FD30-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 13.11.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tutkimus ja kehittäminen DH00FD30-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Pe 14.11.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Tutkimus ja kehittäminen DH00FD30-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 11.12.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Tutkimus ja kehittäminen DH00FD30-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Pe 12.12.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Tutkimus ja kehittäminen DH00FD30-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tiedät hyvinvointi- ja terveysalalla yleisesti käytetyt tutkimus- ja kehittämismenetelmät.
Osaat toteuttaa hyvinvointi - ja terveysalan tutkimusta, joka edistää yksilöiden hyvinvointia ja terveyttä, sekä vahvistaa alojen tietoperustaa.

Sisältö

Mitä on kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus?
Millaisia asiakaslähtöisiä kehittämismenetelmiä on?
Miten luen ja arvioin tutkimuksia?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimus hoitotieteessä. E-kirja tai painettu versio.

Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. E-kirja tai painettu versio.

Vilkka H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. E-kirja tai painettu versio

Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. E-kirja tai painettu versio.


Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää 6 lähiopetuskertaa Mikkelin kampuksella. Lähiopetuskerroille on myös etäosallistumismahdollisuus Teamsillä. Etänä osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Läsnäolo lähiopetuskerroilla on vapaaehtoista, poissaoloista ei tule korvaavaa tehtävää.

Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä ja opintojaksoalusta näkyy automaattisesti toteutukseen ilmoittautuneille.

Opintojakso sisältää arvioitavan oppimistehtävän, joka tehdään itsenäisesti tai parityönä ja palautetaan viimeistään opintojakson päätteeksi. Lisäksi opintojaksoon kuuluu simulaatioharjoitus. Oppimistehtävän sijaan voi tehdä tentin Exam-tenttiympäristössä opintojakson toteutusaikana itse valittuna ajankohtana.

Opettajan ohjausta on saatavilla lähituntien yhteydessä ja erikseen ilmoitettuna ajankohtana.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja, kuten kirjallista ja suullista palautetta sekä vertaispalautteenantoa. Itsearviointi kuuluu opintojaksoon.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojakson oppimistehtävä voi perustua työelämän toimeksiantoon.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson aikana tehdään oppimistehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä. Oppimistehtävän sijaan voi tehdä tentin Exam-tenttiakvaariossa kampuksella.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Hylätyn oppimistehtävän voi uusia enintään kahdesti. Opintojakson arvosanan korotusmahdollisuus on yksilötentillä Exam-tenttiakvaariossa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän tai tentin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Siirry alkuun