Siirry suoraan sisältöön

Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00EE66-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnanohjaajakoulutus
Opettajat
Anna-Kaisa Hokkanen
Vastuuopettaja
Outi Pyöriä
Ryhmät
LISA24SP
Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
Opintojakso
LI00EE66

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
KKMOT Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen ORIENTAATIO
SA424 Teorialuokka
Ti 09.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
KKMOT Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen
IOP -työskentely
Ti 16.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 23.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA150 Savonniemisali
Ti 30.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
KKMOT Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen
IOP -työskentely
Ti 07.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 14.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 28.10.2025 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009
SA424 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen osa-alueet.
Tunnistat lapsen ja nuoren liikunnallisen kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset.
Osaat määritellä motorisen oppimisen ja motorisen kontrollin peruskäsitteet.
Osaat kuvailla lapsen ja nuoren motorisen oppimisen vaiheet.
Osaat havainnoida ja arvioida lasten ja nuorten motorisia taitoja sekä fyysisiä kuntotekijöitä.
Osaat suunnitella ja ohjata motorisia taitoja kehittäviä harjoitteita.

Sisältö

Miten lapsi ja nuori kasvaa ja kehittyy?
Miten lasten ja nuorten liikunnalliset taidot kehittyvät?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset lapsuudessa ja nuoruudessa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit ja arvioit lasten ja nuorten motorisia taitoja sekä fyysisiä kuntotekijöitä?
Miten suunnittelet ja ohjaat motorisia taitoharjoitteita?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teoreettisen viitekehyksen ymmärtämisen sekä vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn kautta. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin. Työelämäyhteistyö nivoutuu osaksi opintojaksoa havainnointitehtävien kautta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita. Työelämäyhteistyön määrittymistä ohjaavat työelämän sen hetkinen tilanne ja aikataulu, joten opintojakson työelämäyhteistyön muodot voivat vahvistua vasta hyvin lähellä opintojakson aloittamista.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelyn kautta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.

Siirry alkuun