Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EE66-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Anna-Kaisa Hokkanen
- Vastuuopettaja
- Outi Pyöriä
- Ryhmät
-
LISA24SPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
- Opintojakso
- LI00EE66
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
KKMOT Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen ORIENTAATIO |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 09.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
KKMOT Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen |
IOP -työskentely
|
Ti 16.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 23.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA150
Savonniemisali
|
Ti 30.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
KKMOT Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen |
IOP -työskentely
|
Ti 07.10.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 14.10.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 28.10.2025 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen LI00EE66-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen osa-alueet.
Tunnistat lapsen ja nuoren liikunnallisen kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset.
Osaat määritellä motorisen oppimisen ja motorisen kontrollin peruskäsitteet.
Osaat kuvailla lapsen ja nuoren motorisen oppimisen vaiheet.
Osaat havainnoida ja arvioida lasten ja nuorten motorisia taitoja sekä fyysisiä kuntotekijöitä.
Osaat suunnitella ja ohjata motorisia taitoja kehittäviä harjoitteita.
Sisältö
Miten lapsi ja nuori kasvaa ja kehittyy?
Miten lasten ja nuorten liikunnalliset taidot kehittyvät?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset lapsuudessa ja nuoruudessa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit ja arvioit lasten ja nuorten motorisia taitoja sekä fyysisiä kuntotekijöitä?
Miten suunnittelet ja ohjaat motorisia taitoharjoitteita?
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teoreettisen viitekehyksen ymmärtämisen sekä vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn kautta. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin. Työelämäyhteistyö nivoutuu osaksi opintojaksoa havainnointitehtävien kautta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita. Työelämäyhteistyön määrittymistä ohjaavat työelämän sen hetkinen tilanne ja aikataulu, joten opintojakson työelämäyhteistyön muodot voivat vahvistua vasta hyvin lähellä opintojakson aloittamista.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelyn kautta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.