Human life cycle (5 cr)
Code: LI00EZ55-3002
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Social Services and Health Care
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Physical Education
- Teachers
- Mira Tuononen
- Teacher in charge
- Outi Pyöriä
- Groups
-
LISA25SPPhysical Education, full-time studies
- Course
- LI00EZ55
Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 57 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 04.09.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 11.09.2025 time 10:30 - 14:45 (4 h 15 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 18.09.2025 time 11:30 - 15:00 (3 h 30 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 25.09.2025 time 11:00 - 14:45 (3 h 45 min) |
IOP_ryhmätehtävä_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 02.10.2025 time 11:00 - 14:45 (3 h 45 min) |
TEAMS_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 09.10.2025 time 10:30 - 14:45 (4 h 15 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 16.10.2025 time 10:15 - 14:45 (4 h 30 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA001
Liikuntasali
|
Thu 30.10.2025 time 10:15 - 14:45 (4 h 30 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA001
Liikuntasali
|
Thu 06.11.2025 time 11:00 - 14:45 (3 h 45 min) |
IOP_ryhmätehtävä_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 13.11.2025 time 10:30 - 14:45 (4 h 15 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 20.11.2025 time 11:00 - 14:45 (3 h 45 min) |
IOP_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Thu 27.11.2025 time 12:00 - 14:45 (2 h 45 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA150
Savonniemisali
|
Thu 04.12.2025 time 11:00 - 14:45 (3 h 45 min) |
IOP_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA150
Savonniemisali
|
Thu 11.12.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA150
Savonniemisali
|
Thu 18.12.2025 time 08:00 - 11:45 (3 h 45 min) |
IOP_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002 |
SA423
Teorialuokka
|
Objective
-You know the areas of human growth and development at different stages of life and recognize the connections between environmental factors and the growth and development of a functioning and well-being individual
-You know the different stages of human motor development at different stages of life and understand the factors influencing it
-You understand the theoretical foundations of learning motor skills at different stages of life
Content
- What are the areas of human growth and development at different stages of life?
- What are the connections between environmental factors and the growth and development of a functioning and well-being individual?
- What are the different stages of human motor development throughout life?
- What factors influence motor development?
- What are the theoretical foundations of learning motor skills at different stages of life?
Course material
Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Study forms and methods
Opintojakso ajoittuu 1.9.-19.12.25 väliselle ajalle ja se etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojaksossa toteutetaan teorian ja työelämäkäytäntöjen välistä yhteistyötä, joka tarkoittaa tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin. Opintojakso sisältää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä sekä työelämäyhteistyötä. Opintojakson ensimmäisellä orientaatiotunnilla esitellään aikataulu, tehtävät sekä oppimisprojektit.
RDI and work-related cooperation
Liikunnan koulutuksen pedagoginen ajatus rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita. Työelämäyhteistyön määrittymistä ohjaavat työelämän sen hetkinen tilanne ja aikataulu, joten opintojakson työelämäyhteistyön muodot voivat vahvistua vasta hyvin lähellä opintojakson aloittamista.
Timing of exams and assignments
Opintojaksojen orientaatiossa tuodaan esille opintojaksoon sisältyvät yksilö- ja ryhmätehtävät sekä tentit ja niiden suoritustavat.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Student workload
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Opiskelijan työmäärä jakaantuu opintojaksolla itsenäiseen- ja tiimityöskentelyyn sekä työelämän case-työskentelyyn yhteistyössä työelämän kanssa.
Course part description
Opintojakso on osa Toimiva ja hyvinvoiva ihminen-kokonaisuutta, joka on 20 opintopisteen laajuinen. Muiden tähän kokonaisuuteen liittyvien opintojaksojen kuvaukset löytyvät kyseisten opintojaksojen yhteydestä.
Ihmisen elämänkaari opintojakso jakautuu opetusportfolion rakentamiseen (3 op), tenttiin (1 op) ja seminaarityöskentelyyn (1 op).
Evaluation scale
1-5
Assessment criteria, good (3)
Students can
a. use professional terminology systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
d. work together with clients, users and target groups.
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
f. work as team members in a goal-oriented way.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Assessment methods and criteria
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä ja arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää näiden osaamistavoitteiden saavuttamista.
Opiskelijan on hyvä osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.