Skip to main content

Human life cycle (5 cr)

Code: LI00EZ55-3002

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physical Education
Teachers
Mira Tuononen
Teacher in charge
Outi Pyöriä
Groups
LISA25SP
Physical Education, full-time studies
Course
LI00EZ55

Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 57 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 04.09.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 11.09.2025 time 10:30 - 14:45
(4 h 15 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 18.09.2025 time 11:30 - 15:00
(3 h 30 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 25.09.2025 time 11:00 - 14:45
(3 h 45 min)
IOP_ryhmätehtävä_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 02.10.2025 time 11:00 - 14:45
(3 h 45 min)
TEAMS_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 09.10.2025 time 10:30 - 14:45
(4 h 15 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 16.10.2025 time 10:15 - 14:45
(4 h 30 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA001 Liikuntasali
Thu 30.10.2025 time 10:15 - 14:45
(4 h 30 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA001 Liikuntasali
Thu 06.11.2025 time 11:00 - 14:45
(3 h 45 min)
IOP_ryhmätehtävä_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 13.11.2025 time 10:30 - 14:45
(4 h 15 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 20.11.2025 time 11:00 - 14:45
(3 h 45 min)
IOP_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Thu 27.11.2025 time 12:00 - 14:45
(2 h 45 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA150 Savonniemisali
Thu 04.12.2025 time 11:00 - 14:45
(3 h 45 min)
IOP_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA150 Savonniemisali
Thu 11.12.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA150 Savonniemisali
Thu 18.12.2025 time 08:00 - 11:45
(3 h 45 min)
IOP_Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3002
SA423 Teorialuokka
Changes to reservations may be possible.

Objective

-You know the areas of human growth and development at different stages of life and recognize the connections between environmental factors and the growth and development of a functioning and well-being individual
-You know the different stages of human motor development at different stages of life and understand the factors influencing it
-You understand the theoretical foundations of learning motor skills at different stages of life

Content

- What are the areas of human growth and development at different stages of life?
- What are the connections between environmental factors and the growth and development of a functioning and well-being individual?
- What are the different stages of human motor development throughout life?
- What factors influence motor development?
- What are the theoretical foundations of learning motor skills at different stages of life?

Course material

Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Opintojakso ajoittuu 1.9.-19.12.25 väliselle ajalle ja se etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojaksossa toteutetaan teorian ja työelämäkäytäntöjen välistä yhteistyötä, joka tarkoittaa tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin. Opintojakso sisältää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä sekä työelämäyhteistyötä. Opintojakson ensimmäisellä orientaatiotunnilla esitellään aikataulu, tehtävät sekä oppimisprojektit.

RDI and work-related cooperation

Liikunnan koulutuksen pedagoginen ajatus rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita. Työelämäyhteistyön määrittymistä ohjaavat työelämän sen hetkinen tilanne ja aikataulu, joten opintojakson työelämäyhteistyön muodot voivat vahvistua vasta hyvin lähellä opintojakson aloittamista.

Timing of exams and assignments

Opintojaksojen orientaatiossa tuodaan esille opintojaksoon sisältyvät yksilö- ja ryhmätehtävät sekä tentit ja niiden suoritustavat.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Student workload

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Opiskelijan työmäärä jakaantuu opintojaksolla itsenäiseen- ja tiimityöskentelyyn sekä työelämän case-työskentelyyn yhteistyössä työelämän kanssa.

Course part description

Opintojakso on osa Toimiva ja hyvinvoiva ihminen-kokonaisuutta, joka on 20 opintopisteen laajuinen. Muiden tähän kokonaisuuteen liittyvien opintojaksojen kuvaukset löytyvät kyseisten opintojaksojen yhteydestä.

Ihmisen elämänkaari opintojakso jakautuu opetusportfolion rakentamiseen (3 op), tenttiin (1 op) ja seminaarityöskentelyyn (1 op).

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

Students can
a. use professional terminology systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
d. work together with clients, users and target groups.
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
f. work as team members in a goal-oriented way.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Assessment methods and criteria

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä ja arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää näiden osaamistavoitteiden saavuttamista.

Opiskelijan on hyvä osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.

Go back to top of page