Ryhmien merkitys yhteisöllisyyden vahvistajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00FK11-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 21.01.2025 - 30.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK ja täydennyskoulutus
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
- Opettajat
- Katri Schadewitz
- Vastuuopettaja
- Katri Schadewitz
- Ryhmät
-
AVKOOPOS25Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op
- Opintojakso
- AV00FK11
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 5 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ryhmien merkitys yhteisöllisyyden vahvistajana AV00FK11-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Ryhmien merkitys yhteisöllisyyden vahvistajana AV00FK11-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Perehdyt yhteisöllisyyteen, vertaisryhmiin ja ryhmädynamiikkaan.
Ymmärrät läheisten tuen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa toiminnallisia ja keskustelullisia kokonaisuuksia läheisten kanssa.
Osaat positiivisen ja jatkuvan ryhmän muodostumisen ja ylläpitämisen menetelmiä. Ymmärrät niiden merkityksen koulukiinnittymisen tukena.
Osaat edistää vertaistoimintaa yhteisöllisyyttä tukevissa toimintamalleissa.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:
• Niemistö Raimo, 2016. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
• Raina,Liisa. 2022. Uusi yhteisöllisyys: Kasvatusyhteisön rakentamisen ammattitaito.
• Maunu, Antti. Yhteisöjen aika.
• Vinkkejä oppilaistosnuorisotyöhön. Koulujeesarin käsikirja. Xamk. 2020.
• Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojaksonon kuuluu kolme verkkotapaamista Teamsissa. 21.1. klo 9–12, 12.2. klo 9–11, 17.3. klo 9–12.
Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
• Opiskelua rytmittävät sekä itsenäisesti että ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja verkkotentti.
• Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä / erikseen sovittaessa / Learn-alustalla.
• Arvioitavat tehtävät tehdään pääosin itsenäisesti, yksi tehtävä on ryhmätehtävä. Opiskelijat saavat ryhmätehtävästä vertaispalautteen. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
•Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
TKI ja työelämäyhteistyö
• Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian Triangeli -hankkeen kanssa. (Instagram @triangelihanke)
• Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
• Opintojakso muodostuu verkkoluennoista sekä oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.
• Teams-tapaamiset:
• 21.1. klo 9–12,
• 12.2. klo 9–11
• 17.3. klo 9–12. Pienryhmätehtävän esitys
• Opintojakson suoritukseen liittyy tentti, jossa hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 50%/ oikein.
• Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.
• Opintojakson laajuus on 5 op eli 135h opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
•Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
• Osa tehtävistä (1-3) arvioidaan arvosanalla H
• Ryhmätehtävän arvioinnissa käytetään vertaisarviointia, itsearviointia ja opettaja-arviointia
• Tentistä tulee saada vähintään 50% vastauksista oikein.
Koko opintojakso arvioidaan asteikolla: 1–5 tai hyväksytty/hylätty.