Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen elämänkaari (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00FK19-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat

Opettaja

  • Jouni Korhonen
  • Mira Tuononen

Ryhmät

  • AVSALI25KPOV
    Avoin AMK, Savonlinna, Liikunnanohjaaja (AMK), polku, verkko
  • 20.01.2025 15:00 - 16:00, Ihmisen elämänkaari AV00FK19-3001

Tavoitteet

- Tiedät ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet elämänkaaren eri vaiheissa sekä tunnistat ympäristötekijöiden yhteydet toimivan ja hyvinvoivan ihmisen kasvussa ja kehityksessä.
- Tiedät ihmisen motorisen kehityksen eri vaiheet elämänkaaressa ja ymmärrät siihen vaikuttavia tekijöitä.
- Ymmärrät motoristen taitojen oppimisen teoreettiset lähtökohdat elämänkaaren eri vaiheissa.

Sisältö

- Mitkä ovat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet elämänkaaren eri vaiheissa?
- Millaisia yhteyksiä ympäristötekijöiden on toimivan ja hyvinvoivan ihmisen kasvussa ja kehityksessä?
- Mitkä ovat ihmisen motorisen kehityksen eri vaiheet elämänkaaressa?
- Mitkä tekijät vaikuttavat motoriseen kehitykseen?
- Mitkä ovat motoristen taitojen oppimisen teoreettiset lähtökohdat elämänkaaren eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on sähköisesti saatavilla verkko - oppimisalustalla. Oppimistehtävissä käytetään pääosin sähköisessä muodossa olevaa lähdekirjallisuutta ja opiskelumateriaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisinä opintoina Learn verkko - oppimisalustalla. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaleihin ja suorittaa annetut oppimistehtävät erillisten tehtävänantojen mukaisesti opintojakson eri osioista: (1) lapsen kasvu ja motorinen kehitys 2 op, (2) aikuisen kehitys ja motorinen taito 1,5 op, (3) ikääntymineen motorinen toimintakyky 1,5 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita määrittelee usein oppimisen sitominen työelämän aitoihin kontakteihin ja alueelta nouseviin kehittämistarpeisiin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso on avoinna Learnissä 20.1. - 12.12.2025, jonka aikana opiskelija etenee oppimistehtävissä oman suoritusaikataulunsa mukaisesti. Xamkin avoimen amk:n opiskelijalla on 3 kuukautta aikaa opintojakson kutsusähköpostissa mainitun aloituspäivämäärän jälkeen suorittaa opintojakso kokonaisuudessaan. Xamk tutkinto – ja polkuopiskelijat noudattavat opintojakson suorittamisessa erillisiä ilmoittautumisaikoja sekä opettajan sähköpostitse lähettämiä ohjeita opintojakson suorittamiseen.

Opiskelijan työmäärä

Laskennallinen opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 tuntia (1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä).

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu 3 osiosta:
1. Lapsen kasvu ja motorinen kehitys 2 op
2. Aikuisen kehitys ja motorinen taito 1,5 op
3. Ikääntyneen motorinen toimintakyky 1,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää 8 arvioitavaa oppimistehtävää. Oppimistehtävien toteutustapa sekä ohjeellinen laajuus on mainittu ohessa suluissa.

ARVIOITAVAT OPPIMISTEHTÄVÄT:
1. Opintojakson käsitteet
2: Lapsen kasvun ja kehityksen osa-alueet (Essee 6-9 sivua)
3: Lapsen motorinen kehitys (Video)
4: Ympäristötekijöiden vaikutus lapsen hyvinvointiin (Käytännön havainnointi + raportti 4-7 sivua)
5: Aikuisen fyysinen aktiivisuus, terveys ja hyvinvointi (Haastattelu + raportti 3-4 sivua)
6: Työikäisen liikkumisen arviointi ja ohjeet motorisen kunnon ylläpitämiseksi (Suunnittelu + raportti (3-5 sivua)
7: Ikääntymisen fysiologiset muutokset, toimintakyky ja ympäristön vaikutus hyvinvointiin (Raportti 3 - 4 sivua)
8. Ikääntyneen toimintakyky ja motorinen oppiminen (Haastattelu + ohjaaminen + raportti 4-6 sivua)
+ oman oppimisen reflektio (1 sivu)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien ja opintojakson arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Oppimistehtävien arviointikriteerit on kuvattu tehtävänannoissa XAMKin ohjeiden mukaan.