Skip to main content

The Basics of Canva (3 cr)

Code: AV00EW37-3003

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 10

Degree programmes

  • Open University of Applied Sciences
  • Degree Programme in Business Information Technology

Teachers

  • Jukka Turunen

Teacher in charge

Jukka Turunen

Objective

Opintojaksolla opit hyödyntämään Canva-suunnittelutyökalua monipuolisesti digitaalisista aineistoista painettaviin aineistoihin. Opintojaksolla käydään läpi Canvan yleisimmät toiminnallisuudet somekuvista videoihin ja valmiiden aineistopohjien hyödyntäminen.

Content

1. Facebook-postauskuvan luominen Canvalla. Luodaan yksinkertainen Facebook-postauksen kuva. Opitaan kuinka hyödyntää Canvan ilmaisversion valmiita pohjia, kuinka niitä voidaan muokata ja mitä ottaa huomioon Facebook-postauskuvaa tehdessä. Opitaan myös tallentamaan kuvia Canvasta tai päivittämään niitä suoraan Facebookiin Canvan kautta.
2. Ansioluettelon luominen Canvalla. Opitaan kuinka käytetään Canvan tekstityökaluja, sekä hyödynnetään valmiita ansioluettelopohjia. HUOM! Tehtävä palautetaan viimeisen tehtävän yhteydessä – jos et halua jakaa oikeaa ansioluetteloasi opettajalle, voit käyttää luovuutta työhistoriassasi ja henkilötiedoissasi ja tehdä epävirallisen ansioluettelon keksityin tiedoin. Tietosisällöllä ei ole merkitystä arvostelun kannalta.
3. Instagram Story -päivitys Canvalla. Luodaan Instagram Story -päivitys hyödyntäen Canvan ilmaisversion valmiita pohjia – kokeillaan Storyn tekemistä videopohjia hyödyntäen. Opitaan tallentamaan videoaineistoa.
4. Luodaan kahvilan ruokalista. Suunnitellaan kuvitteellisen kahvilan ruokalista tyhjälle Canva-pohjalle. Opitaan luomaan aineistoa tyhjästä käyttäen Canva-työkaluja.
5. Luodaan Canva-presentaatio. Luodaan Powerpoint-esitystä muistuttava presentaatio hyödyntäen kaikkea aiemmin tehtyä aineistoa – opitaan tuomaan Canvaan jo tehtyjä graafisia esityksiä, videoita ja ääntä. Esitys toimii kurssin lopputyönä ja se arvostellaan hyväksytty/hylätty -arvosanoin.

Opiskelumateriaali

Opintojakson Learn-ympäristö. Opiskelumateriaali on opettajan tuottamaa avointa oppimateriaalia (tekstimuotoiset aineistot sekä videoaineistot). Opiskelumateriaali on heti saatavilla Learnista ja opiskelija voi tehdä annetut tehtävät opiskelumateriaalin avulla omaan tahtiinsa. Opintokokonaisuudessa ei ole ryhmätöitä, tai aikaan sidottuja ryhmäkeskusteluja eikä virtuaaliluentoja vaan eteneminen kurssilla on täysin vapaata ja aikaan sitomatonta.

Yksilölliset oppimisväylät

Kurssilla hyödynnetään avoimia oppimateriaaleja, joiden avulla kurssin voi suorittaa itsenäisesti ilman omaan tahtiin. Kurssitehtäviin on aikaa esim. 4 kuukautta kurssin aloittamisesta. Oppimateriaaleissa käydään läpi Canva-suunnittelutyökalulla suoritettavia tehtäviä, ja lopullinen oppimateriaalien mukaan tehty tehtävä palautetaan opettajalle. Tehtävä arvostellaan hyväksytty/hylätty -arvosanoin.

Kurssilla ei ole aikaan sidottuja ryhmäkeskusteluja, eikä aikaan sidottuja virtuaaliluentoja.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä työelämäyhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävien palautus 4kk kurssin aloittamisesta.

Opiskelijan työmäärä

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

Opintojakso on tarjolla:
Avoimen AMKin opiskeljoille 100 paikkaa.
Tutkinto-opiskelijoille 10 paikkaa.
CampusOnlineopiskelijoille 50 paikkaa.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Arvioidaan, onko opiskelija perehtynyt Canva-suunnittelutyökalun perusteisiin ja omaksunut perusteet. Arvioinnissa ei painoteta visuaalista hienoutta tai suunnittelussa käytettyjä aineistoja vaan palautettujen tehtävien perusteella arvioidaan, onko opiskelija oppinut käyttämään Canvan toimintoja tehtäväantojen mukaisesti.

Tehtävien avulla on tarkoitus tutustua Canvan toimintoihin ja sen käyttöperiaatteisiin – ”lopputyönä” toimiva presentaatio kerää kurssilla luodut tehtävät kokoon ja tämä palautetaan opettajalle arvioitavaksi. Mikäli lopputyöstä puuttuu osia, voi opiskelija vielä täydentää työtään hyväksytyn saadakseen.