Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KR00EA41-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
KRKV25SVYKestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi AMK
Tavoitteet
Kestävä rakentaminen yhdistää visuaalisesti miellyttävän muotoilun ja taloudellisen rakentamisen. Opit näkemään näiden elementtien mahdollisuudet uuden luomisessa.
- opit luovan ongelmaratkaisun prosessin ja muotoiluajattelun periaatteita
- opit hyödyntämään muotoiluajattelun lähestymistapaa ja muotoiluprosessin toimintatapoja
- opit hyödyntämään erilaisia muotoilun menetelmiä suunnitellessasi kestävän kehityksen mukaisia rakennuksia
Sisältö
Mitä ovat kestävän rakentamisen uudet konseptit, materiaalit ja muotoilu?
Miten muotoiluprosessi etenee ja miten uusia ideoita tuotetaan?
Miten visualisoit ideoitasi ja kehität niitä edelleen luonnoksesta kestävän kehityksen mukaisiksi rakennuksiksi?
Opiskelumateriaali
Muotoiluajattelu
Miettinen, Satu, Teknologiateollisuus (yhdistys)
Teknologiainfo Teknova 2014
Palvelumuotoilun bisneskirja
Koivisto, Mikko, Säynäjäkangas, Johanna, Forsberg, Sofia,
Alma Talent 2019.
Sivut 35 -41
Design thinking process & methods guide
Curedale, Robert
Design Community College 2016. 2nd edition
The Design thinking playbook
Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems
Michael Lerwick, Patrick Link, Larry Leifer
Wiley 2018
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa sitä tavoitteellisesti
- Opiskelija osaa visualisoida tietoa informatiivisesti ja hyödyntää visualisointimenetelmiä monipuolisesti
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty