Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: CO00FR37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Opetuksen hallinto ja kehittäminen
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
Tavoitteet
Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön.
Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet keskeiset oppilaitosnuorisotyön mittarit ja osaat soveltaa niitä omaan työhön.
Osaat käyttää laadun seurannasta ja arvioinneista saatua tietoa oman työn kehittämiseen.
Osaat viestiä omasta työstä ja sen vaikuttavuudesta eri kohderyhmille.
Opiskelumateriaali
Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2.
Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. 2023. Osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.
Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön arviointikriteeristö. Kanuuna.
Kyllin hyvän nuorisotyön arviointipaketti. Kanuuna
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään 8.9.2025 klo 15-17 Teamsissa. Aloitustapaamisen lisäksi tapaamme etäopetuksen merkeissä kahdesti syksyn aikana Teamsissa. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä / edellytetään aktiivista osallistumisa.
Edellytämme osallistumista etäopetuskerroille. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja tentti
Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla.
Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opiskelijat saavat oppimistehtävistään henkilökohtaisen palautteen kirjallisena/ suullisena/ vertaispalautteena.
Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden mahdollisten työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso muodostuu oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Toteutuksen osien kuvaus
Koulujärjestelmäa ja lainsääsäntö: harjoitustehtävät
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset piirteet: Learn tentti
Moniammatillinen työskentely: Käsitekartta ja kirjallinen tehtävä
Oppilaitosympäristön laadun kehittäminen: Kehittämistehtävä
Lisätietoja opiskelijoille
Teams -tapaamiset
08.09.2025 15.00 - 17.00
06.10.2025 15.00 - 17.00
19.11.2025 15.00 - 17.00
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Opintojaksolla on käytössä opettajan arviointi sekä vertaisarviointi.