Siirry suoraan sisältöön

Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: CO00FR37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
08.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Opetuksen hallinto ja kehittäminen
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Opettajat
Mirka Lähdeniemi
Sirpa Räikkönen
Ryhmät
RIPA25
Ristiinopiskelu
Opintojakso
CO00FR37
Toteutukselle CO00FR37-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön.
Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet keskeiset oppilaitosnuorisotyön mittarit ja osaat soveltaa niitä omaan työhön.
Osaat käyttää laadun seurannasta ja arvioinneista saatua tietoa oman työn kehittämiseen.
Osaat viestiä omasta työstä ja sen vaikuttavuudesta eri kohderyhmille.

Opiskelumateriaali

Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2.
Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. 2023. Osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.
Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön arviointikriteeristö. Kanuuna.
Kyllin hyvän nuorisotyön arviointipaketti. Kanuuna

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään 8.9.2025 klo 15-17 Teamsissa. Aloitustapaamisen lisäksi tapaamme etäopetuksen merkeissä kahdesti syksyn aikana Teamsissa. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä / edellytetään aktiivista osallistumisa.
Edellytämme osallistumista etäopetuskerroille. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja tentti
Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla.
Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opiskelijat saavat oppimistehtävistään henkilökohtaisen palautteen kirjallisena/ suullisena/ vertaispalautteena.
Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden mahdollisten työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso muodostuu oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Toteutuksen osien kuvaus

Koulujärjestelmäa ja lainsääsäntö: harjoitustehtävät
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset piirteet: Learn tentti
Moniammatillinen työskentely: Käsitekartta ja kirjallinen tehtävä
Oppilaitosympäristön laadun kehittäminen: Kehittämistehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Teams -tapaamiset
08.09.2025 15.00 - 17.00
06.10.2025 15.00 - 17.00
19.11.2025 15.00 - 17.00

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Opintojaksolla on käytössä opettajan arviointi sekä vertaisarviointi.

Siirry alkuun