The principles of the educational environment and quality development (5 cr)
Code: CO00FR37-3001
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
08.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Opetuksen hallinto ja kehittäminen
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
Objective
Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön.
Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet keskeiset oppilaitosnuorisotyön mittarit ja osaat soveltaa niitä omaan työhön.
Osaat käyttää laadun seurannasta ja arvioinneista saatua tietoa oman työn kehittämiseen.
Osaat viestiä omasta työstä ja sen vaikuttavuudesta eri kohderyhmille.
Course material
Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2.
Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. 2023. Osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.
Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön arviointikriteeristö. Kanuuna.
Kyllin hyvän nuorisotyön arviointipaketti. Kanuuna
Study forms and methods
Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään 8.9.2025 klo 15-17 Teamsissa. Aloitustapaamisen lisäksi tapaamme etäopetuksen merkeissä kahdesti syksyn aikana Teamsissa. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä / edellytetään aktiivista osallistumisa.
Edellytämme osallistumista etäopetuskerroille. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja tentti
Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla.
Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opiskelijat saavat oppimistehtävistään henkilökohtaisen palautteen kirjallisena/ suullisena/ vertaispalautteena.
Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
RDI and work-related cooperation
Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden mahdollisten työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Timing of exams and assignments
Opintojakso muodostuu oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.
Student workload
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Course part description
Koulujärjestelmäa ja lainsääsäntö: harjoitustehtävät
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset piirteet: Learn tentti
Moniammatillinen työskentely: Käsitekartta ja kirjallinen tehtävä
Oppilaitosympäristön laadun kehittäminen: Kehittämistehtävä
Further information
Teams -tapaamiset
08.09.2025 15.00 - 17.00
06.10.2025 15.00 - 17.00
19.11.2025 15.00 - 17.00
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Opintojaksolla on käytössä opettajan arviointi sekä vertaisarviointi.