Siirry suoraan sisältöön

Kouluttajana toimiminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU31-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
YPMI24KP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
YPMI23SP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU31

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 14.01.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 21.01.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 28.01.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 04.02.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ti 10.02.2026 klo 09:15 - 12:15
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 11.02.2026 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 18.02.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 11.03.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 25.03.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 01.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 15.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 22.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Ke 29.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3007
X221 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osoitat perehtyneisyytesi didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisotyön eri toimintamuodoissa

Sisältö

Mitä on didaktiikka?
Miten koulutustapahtuma suunnitellaan?
Miten koulutustapahtuma toteutetaan ja arvioidaan?

Arviointi

Osaat käyttää asiantuntevasti didaktiikan käsitteitä.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset työskentelytavat valitsemallesi kohderyhmälle koulutustilanteessa ja perustella valintasi.

Arviointi asteikolla 0-5

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla perehdytään seuraavaan kirjallisuuteen:
Jyrhämä, R.; Hellstöm, M.; Uusikylä,K.; Kansanen, P.2016 Opettajan didaktiikka. PS kustannus.
Saloviita, T. 2007. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Juva: PS-kustannus.
Vuorinen, J.2005. Tuhat tapaa opettaa – menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Novus oy.
Uusikylä, K. & Atjonen, P.2007. Didaktiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla perehdytään didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön kentällä. Opintojaksolla käytetään monipuolisia työskentelytapoja (mm. luento, ryhmäkeskustelut, opponointi, yhteiset harjoitukset). Tällä opintojaksolla toteutetaan aitoja koulutustilaisuuksia ja saadaan näin ollen arvokasta kokemusta kouluttajana toimimisesta. Osa opintojakson tehtävistä voidaan suorittaa opiskelijan valitsemassa työpaikassa.

Opintojakso koostuu viikoittain (3 h/ viikko) toistuvasta lähiopetuksesta. Opintojakson suorittamiseen kuuluu itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyen opiskelija tuottaa toteuttamiskelpoisen koulutustapahtuman suunnitelman, joka voidaan toteuttaa myös opiskelijan valinnan mukaisesti aidossa työelämäkontekstissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan tulee palauttaa suoritukseen vaadittavat osiot:
Koulutustilaisuuden suunnitelman laatiminen ja toteutuksen hyväksytty suorittaminen.
Opiskelumateriaaliin (lähiopetuksen materiaali) ja lähdeaineistoon pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Lähiopetus toteutetaan työjärjestyksen rytmillä 3 tuntia / viikko opintojakson keston ajan. Tämän lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä ja ryhmässä toteutettavaa työskentelyä. Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä työstetään itsenäisesti lähiopetusmateriaalia ja lähdekirjallisuutta hyödyntäen.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
Koulutustapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen sekä opponenttina toimiminen (2 op).
Opintojakson lähiopetusmateriaaliin ja lähdekirjallisuuteen pohjautuvan oppimistehtävän laatiminen (3 op).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
Koulutustilaisuuden suunnittelu ja toteuttaminen sekä opponenttina toimiminen (hyväksytty / hylätty).
Lähiopetusmateriaaliin ja lähdekirjallisuuteen pohjautuvan oppimistehtävän laatinen (1-5).

Siirry alkuun