Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU20-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 20.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Laura Hokkanen
- Vastuuopettaja
- Laura Hokkanen
- Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU20
Toteutukselle Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Arviointi
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Osaat käyttää keskeisiä mediakasvatuksen menetelmiä.
Osaat perustella toimintaasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään mm. seuraavaa kirjallisuutta
• Ella Airola, Anna Kanerva, Reijo Kupiainen, Mari Maasilta, Marjo Mäenpää, Leo Pekkala, Saara Salomaa 2024 (toim.) Mediakasvatus osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ja
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf
Opiskelijan on luettava yksi vapaavalintainen kaunokirjallinen teos opintojakson aikana.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu vierailukohteissa.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 18 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö- ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään harjoitustyö opintojakson loppuun mennessä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.
• Opintojakson kahdesta yksilötehtävästä ja yhdestä ryhmätehtävästä saa opettajan kirjallisen palautteen. Ohjauksellisesta ryhmätehtävästä annetaan suullinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla osallistutaan Mikkelin Akatemiaan (16.-17.1.2026) sekä toteutetaan mediakasvatuksen ohjausprojekti Sodan ja Rauhan keskus Muistissa (12.2.2026) . Lisäksi opintojakson aikana toteutetaan Ingenium-korkeakouluyhteistyöhön sisältyvä Disruptive Media Lab -taidenäyttely (21.1.2026). Opintojakson osana vieraillaan Mikkelin Taidemuseossa sekä Mikkelin kaupunginkirjastossa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on luettava yksi kaunokirjallinen teos opintojakson viimeiselle lähiopetuskerralle.
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Mikkelin Akatemian osallistumisen jälkeen opiskelijoiden on palautettava pohdintatehtävä 25.1.2025.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä ohjauksellinen projektitehtävä, jonka toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (12.2.2026).
Opintojakson kirjastovierailun aikana toteutetaan pienryhmissä videototeutus, joka arvioidaan.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan on palautettava suoritukseen vaadittava tiedonhakutehtävä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan Disruptive Media Lab -näyttely, joka on osa Ingenium-korkeakouluverkostoa. Näyttelyssä on mukana Ranskan Rouenin ja Irlannin MTU -korkeakoulut.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 54 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 81 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, ryhmätyönä tehtävään ohjausprojektiin osallistumista, ryhmätyönä tehtävän videon palautusta, kaunokirjallisen teoksen lukemista ja siitä toteutettavan videon tekemistä sekä Mikkelin Akatemian pohjalta tehtävän pohdinnan palautusta.