Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00FF87-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Katri Schadewitz
- Mirka Lähdeniemi
- Vastuuopettaja
- Mirka Lähdeniemi
- Ryhmät
-
YPMI25SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00FF87
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 16.01.2026 klo 11:30 - 14:30 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ti 20.01.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
E208
Teorialuokka
|
Ti 27.01.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
E208
Teorialuokka
|
Ke 04.02.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
E208
Teorialuokka
|
Ti 10.02.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 18.02.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 04.03.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 11.03.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 18.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Uusi koulu -seminaarin valmistelut: Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
E208
Teorialuokka
|
To 19.03.2026 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
Uusi koulu -seminaari
|
Ke 25.03.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 01.04.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 08.04.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Pe 17.04.2026 klo 11:30 - 14:30 (3 t 0 min) |
Tentti: Yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi YP00FF87-3002 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Tavoitteet
Tunnistat kestävän hyvinvoinnin rakentumiseen vaikuttavat yhteiskunnalliset rakenteet.
Ymmärrät millaisilla toimenpiteillä edistetään kestävää hyvinvointia.
Tunnistat ajankohtaisia hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä.
Sisältö
Mitä kestävällä hyvinvoinnilla teoreettisesti tarkoitetaan?
Millaisilla yhteiskunnallisilla toimenpiteillä ja rakenteilla hyvinvoinnin edistämistä ohjataan?
Miten lähiyhteisöt, asuinalue, sukupuoli, sosiaalinen ja kulttuurinen tausta vaikuttavat hyvinvointiin?
Miten yhteiskunnallinen konteksti estää tai edistää hyvinvoinnin rakentumista?
Millaisia ovat hyvinvoinnin ajankohtaiset haasteet?
Millaisilla keinoilla ja menetelmillä hyvinvointia voidaan tukea?
Mitkä ovat sosiaalisten ongelmien (esimerkiksi syrjäytyminen, yksinäisyys) syntymekanismit?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti kestävään hyvinvointiin liittyvää käsitteistöä.
b. etsiä kestävään hyvinvointiin liittyvää tietoa keskeisistä tietolähteistä.
c. hahmottaa kestävän hyvinvointiin liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
Opiskelumateriaali
* Satu Korhonen, Markku Malkamäki, Saija Iivonen 2024: Kohti kestävää hyvinvointia - Hyvinvointitaloudellinen näkökulma kansalliseen politiikkaohjaukseen Suomessa THL
* Frank Martela 2022: Hyvinvoinnin mittaus edellyttää hyvinvoinnin teoriaa Erik Allardtin hyvinvoinnin ulottuvuudet päivitettynä nykyaikaan. Yhteiskuntapolitiikka 87
* Sakari Karvonen, Laura Kestilä, Paula Saikkonen 2022: Suomalaisten hyvinvointi 2022. THL.
* Anna Rajavuori (toim.) 2024: Eriarvoisuuden tila Suomessa 2024 (luetaan osittain)
* Laura Kestilä, Sakari Karvonen, Signe Jauhiainen & Hennamari Mikkola (toim.) 2023: Väestön terveys- ja hyvinvointikatsaus 2023: tavoitteena sosiaalisesti kestävä Suomi. Työpaperi 14/2023. THL.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomeksi
Lähiopetus Mikkelin kampuksella 12.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 50 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja seminaarivalmisteluja pienryhmissä)
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson sisällöt ja tehtävät kytkeytyvät teemallisesti ammattialan toimijoihin ja hyvinvoinnin edistämiseen. Opintojaksolla osallistutaan työelämäyhteistyöhön Juvenian kautta. Opiskeluryhmä osallistuu kampuksella 19.3. järjestettävän moniammatillisen Uusi koulu -seminaarin suunnitteluun ja toteutukseen verkostoituen samalla alan toimijoihin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät. Tentti on 16.4.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa 27 h työmäärää. Lähiopetuksen toteutus jakaantuu seuraavasti:
Lähiopetus 2 op
Seminaarityöskentely 1 op
Sosiaalisten ongelmien syntymekanismit kaunokirjallisen teoksen valossa, kirjaan perustuva kirjallinen tehtävä 1 op
Kestävän hyvinvointi ja sen edistäminen yhteiskunnassa, tentti1 op
Toteutuksen osien kuvaus
Kestävän hyvinvoinnin teoreettinen määrittely
Hyvinvointiin vaikuttavat tekijät, tukemisen keinot ja menetelmät
Sosiaalisten ongelmien syntymekanismit
Uusi koulu -seminaari
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetus, osallistuminen ja tuntiaktiivisuus 1-5
Seminaarityöskentely H
Sosiaalisten ongelmien syntymekanismit kaunokirjallisen teoksen valossa, kirjaan perustuva kirjallinen tehtävä 1-5
Kestävän hyvinvointi ja sen edistäminen yhteiskunnassa, tentti 1-5