Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU20-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 15.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Mirka Lähdeniemi
- Vastuuopettaja
- Mirka Lähdeniemi
- Ryhmät
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU20
Toteutukselle Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3013 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Arviointi
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Osaat käyttää keskeisiä mediakasvatuksen menetelmiä.
Osaat perustella toimintaasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Vaihtoehto 1. KONTAKTIOPETUS VERKOSSA
Kontaktiopetuspäivät koostuvat luennoista ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Itsenäinen osuus oppimistehtävinä.
15.1. 4h, verkkokontakti Teamsissa
16.2. 4h, verkkokontakti teamsissa
Läsnäolo molemmilla kerroilla välttämätön tässä vaihtoehdossa. Kontaktiopetusten välissä suoritetaan mediakasvatukseen liittyvä harjoitus, jota reflektoidaan toisella tapaamiskerralla. Oppimistehtävät tulee olla palautettu 30.4. mennessä
Vaihtoehto 2. ITSENÄINEN VERKKOTOTEUTUS
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia. Tehtävät voi tehdä omaan tahtiin aikavälillä 13.1.-30.4.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus on suositeltavaa tehdä työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Opiskelijan työmäärä on 5 op eli 135h.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koosttuu viidestä osasta:
1. Mediakasvatuksen perusteita
2. Retoriikka
3. Mediavaikuttaminen
4. Lukuinnostaminen
5. Elokuvakasvatus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.