Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi (5op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU20-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
YPKV24KM
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU20

Toteutukselle Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3013 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.

Sisältö

Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?

Arviointi

Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Osaat käyttää keskeisiä mediakasvatuksen menetelmiä.
Osaat perustella toimintaasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi asteikolla 0-5

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Vaihtoehto 1. KONTAKTIOPETUS VERKOSSA
Kontaktiopetuspäivät koostuvat luennoista ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Itsenäinen osuus oppimistehtävinä.

15.1. 4h, verkkokontakti Teamsissa
16.2. 4h, verkkokontakti teamsissa

Läsnäolo molemmilla kerroilla välttämätön tässä vaihtoehdossa. Kontaktiopetusten välissä suoritetaan mediakasvatukseen liittyvä harjoitus, jota reflektoidaan toisella tapaamiskerralla. Oppimistehtävät tulee olla palautettu 30.4. mennessä

Vaihtoehto 2. ITSENÄINEN VERKKOTOTEUTUS
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia. Tehtävät voi tehdä omaan tahtiin aikavälillä 13.1.-30.4.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus on suositeltavaa tehdä työelämässä.

Opiskelijan työmäärä

.
Opiskelijan työmäärä on 5 op eli 135h.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koosttuu viidestä osasta:
1. Mediakasvatuksen perusteita
2. Retoriikka
3. Mediavaikuttaminen
4. Lukuinnostaminen
5. Elokuvakasvatus

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Siirry alkuun